8 tips voor een optimale Google Shopping campagne

Modern digital tablet on ofiice desk
Sinds de intrede van Google Shopping zien veel webshops de omzet stijgen. Daarnaast heeft Google Shopping ook veel voordelen. Dankzij de afbeeldingen vallen deze advertenties op. De CPC is ook vaak lager dan de reguliere tekstadvertenties. Om Google Shopping optimaal te gebruiken staan hieronder 8 tips op meer uit je Google Shopping advertenties te halen.

1. Feed

Alles begint met een goede feed. Zorg ervoor dat al je producten in de feed worden opgenomen (deze kan je achteraf in AdWords nog altijd uitzetten). De Google Shopping feed moet aan een aantal eisen voldoen. Bij iedere product moet je de titel, beschrijving, prijs, afbeelding, productcategorie en de staat van het product Daarnaast zijn er nog een aantal extra opties die je kant toevoegen. op de site van Google AdWords vindt je al deze opties.

Voorbeeld-google-shopping-feed-product

2. Zoektermen

De Google Shopping advertenties worden net zoals bij de reguliere tekstadvertenties getriggerd op basis van zoektermen. Het is daarom van belang dat je de titel en beschrijving van het product hebt geoptimaliseerd voor bepaalde zoektermen. Zorg er dus voor dat hier de zoektermen in staan waarop je gevonden wilt worden. Staan deze zoektermen in de titel, dan worden die dik gedrukt en val je weer net iets meer op.

Voorbeeld. Je hebt een webshop die sneakers verkoopt, waaronder van het merk Converse. De titel van het product kan dan als volgt zijn: “Rode Converse sneaker Chuck Taylor All Star maat 45”. Hier staan al veel zoektermen in zoals “rode sneaker” en “converse all star”.

3. Uitsluitingszoekwoorden

Allereerst zorg je er voor dat ieder product voorzien is van een aantal belangrijke zoektermen. Zodra je dit hebt gedaan, zal je op den duur ook zoektermen tegenkomen die je wilt uitsluiten. Dit kan je al deels voorkomen door uitsluitingszoekwoorden toe te voegen die je bij de overige campagnes al gebruikt. Controleer dus wekelijks/maandelijks (afhankelijk van het zoekvolume) de zoektermen die je wilt uitsluiten.

4. Afbeeldingen

Een afbeelding is een belangrijke trigger voor de potentiële koper. Jouw afbeelding moet dus opvallen. Een ‘saai’ product als een tv kan je toch laten opvallen. Zet er een een ander achtergrond achter, of zet iets opvallends in de tv.
google-shopping-afbeeldingen

5. Verdelen in groepen

Zodra je een Google Shopping campagne hebt aangemaakt en Google Merchant Center hebt gekoppeld met AdWords, kan je beginnen. Je begint eerst met een advertentiegroep aan te maken waar alle producten staan. Vervolgens kan je de producten onderverdelen in categorieën, merken, producttypen en items. Verdeel eerst alles in groepen, totdat je uiteindelijk alleen nog de item-id’s erin kan zetten. Ik adviseer om alle item-id er in te zetten, omdat je zo per product een bod kan doen, maar ook kan uitsluiten.

6. Analyseren

Mooi, je campagne draait nu een aantal weken en de eerste conversies zijn een feit. Nu wordt het tijd om je feed te optimaliseren. Begin eerst met analyseren van producten die veel klikken genereert. Converteren deze of helemaal niet? Zo niet overweeg dan op dit product uit te zetten. Kijk vervolgens naar producten die bijna niet worden vertoond. Wellicht moet je de titel aanpassen of een hoger CPC bod.

Je wilt ook weten hoe je het doet ten opzichte van de concurrentie. Het is mogelijk verschillende statistieken te vergelijken met concurrenten. Via ‘Kolommen’ kan je bij ‘Concurrentiestatistieken’ een kolommen toevoegen. In onderstaand voorbeeld heb ik de CTR en de CPC vergeleken.

google-shopping-concurrentie-analyse

7. Top producten in aparte Google Shopping campagne

Na verloop van tijd zijn er een aantal producten die veel meer converteren dan anderen. Maak voor deze producten een nieuwe Shopping campagne. Het verschil met de andere campagne is dat je de prioriteit veranderd naar ‘hoog’. Deze producten krijgen dan voorrang op andere producten en da kans is dus groter dat er meer conversie komen.

Campagneprioriteit-google-shopping

8. Bezoek je Merchant Center

Bezoek ook regelmatig Google Merchant Center. Hier kan je zien of alle producten zijn ge-upload of dat er fout meldingen zijn. Zijn er te veel fouten dat kan je een penalty krijgen en worden de producten niet meer op. Los deze fouten dus zo snel mogelijk op, want dan worden de producten weer meegenomen in de feed naar AdWords om vervolgens te gaan adverteren.

Google heeft een pagina gemaakt waar je aales kunt terug vinden voor je Shopping feed en het Google Merchant Center.