Advertentie extensies nu ook onderdeel van de Ad Rank

Gisteren kondigde Google een update in het bepalen van de AdRank. Voorheen was alleen de combinatie CPC en Kwaliteitsscore van invloed op de AdRank. Sinds gisteren wordt de Ad Rank ook mede bepaald door de advertentie extensies. Dus extensies zoals sitelinks, oproepextensie, aanbiedingsextensies en productextensie worden steeds belangrijker om aan je advertenties toe te voegen. Deze extensies hebben ook invloed op je CTR en dus ook je ranking. Als je nog geen gebruik maakte van een advertentie extensie, dan moet je dit zo snel mogelijk gaan toepassen.

Wijzigingen in de Ad Rank

Doordat Google advertentie extensies belangrijk maakt zijn er een aantal wijziging voor de Ad Rank. Deze wijzigingen zijn alleen van toepassing op Google zoeken. Hieronder staan een aantal wijzigingen die de ranking bepalen in AdWords.

  • Wanneer er twee concurrerende advertenties hetzelfde bod en kwaliteit hebben, dan zal de advertentie met een advertentie extensie eerdere hoger verschijnen dan een advertentie zonder extensie.
  • Om de verwachtte impact van de advertentie extensies te bepalen zijn de relevantie , CTR en de bekendheid van de extensies.
  • De advertentiepositie is nu belangrijk bij het bepalen of uw advertentie wordt getoond met extensies. Het is daarom mogelijk dat je de kwaliteitsscore en/of CPC moet verhogen.
  • In elke veiling wordt nu de meest productieve extensie(s) getoond. Dus je hoeft niet meer te gokken welke extensie je moet inzetten. Als je alle extensies invult zal Google zelf de beste extensie(s) pakken.
  • Het kan zijn dat er lagere of hogere CPC’s zichtbaar worden in je account. Een lagere CPC betekent dat de advertentie extensie zeer relevant is. Bij een hogere CPC is de verbetering van positie nodig of er is meer concurrentie.

Voorbeelden

Een voorbeeld waarbij advertentie extensie steeds belangrijker wordt is als bijvoorbeeld iemand op zoek is naar een Italiaans restaurant in Amsterdam. Als je hier een advertentie voor maakt dan is het belangrijk dan je een oproepextensie aanmaakt. De zoeker kan dan direct bellen en zo een afspraak maken.

Een ander voorbeeld is als iemand thuis achter een laptop of pc zoekt naar een loodgieter. Dan is het belangrijk dat er beoordelingen zichtbaar zijn in de advertentie. Daarnaast kan je ook sitelinks aanmaken.