AdWords kosten met 21% gestegen

adwords-groei-kosten
AdWords is voor heel veel webshops hét kanaal waar conversie wordt behaald. Maar we zien de kosten iedere jaar weer stijgen. We gaan steeds meer betalen voor een klik. Uit een onderzoek van Covario blijkt dat we in kwartaal 2 van 2014 21% meer kwijt waren aan een klik dan in kwartaal 2 van 2013.

Kosten blijven stijgen

De kosten zijn dus met 21% gestegen ten opzichte van vorig jaar. In vergelijking met het eerste kwartaal was er een stijging van ongeveer 2%. Een ander belangrijke uitkomst van het onderzoek is dat het aantal impressies met 15% is gedaald. Een reden hiervoor kan zijn, is het dalend gebruik van desktop. Daarnaast is er een grote stijging te zien in de CTR. Deze stijging heeft denk ik ook te maken met de intrede van de Google Shopping campagnes.
adwords-groei-kosten

Groei in AdWords mobiel

Waar we eerst nog een daling zagen van de totale impressies, stijgt dit alleen maar bij mobiel. Google krijgt steeds veel meer bezoekers via mobiel. Momenteel is de verhouding van gebruikers desktop 75%, tablet 15% en mobiel 10%. Hierbij zien we dat mobiel en tablet stijgen en desktop verder aan het dalen is. Webshops gaan ook steeds meer investeren in mobiel en de kosten zijn daarom met bijna 100% gestegen ten opzichte van vorig jaar.
adwords-groei-kosten-mobiel

De verwachting is dat de kosten voor AdWords zullen blijven stijgen. Het wordt dus steeds belangrijker om goede zoekwoorden te hebben met een uitstekende kwaliteitsscore.