Conversie op een andere manier meten in AdWords

google-adwords-conversie
Al jaren kan je conversies meten in AdWords. Dit werd dat weergegeven in een-per-klik of veel-per-klik. Maar AdWords gaat dit veranderen met flexibele conversies. Dat betekent dat jijzelf kan aangeven van voor jou een conversie is. Bijvoorbeeld een transactie, maar ook een lead kan een conversie zijn. Bijvoorbeeld een lead kan een catalogus of brochure aanvragen op je site. Met flexibele conversie kan je dus nu zelf instellen wat voor jou een conversie is.

Flexibele conversie kan je instellen bij hulpprogramma’s -> Conversie. Hier kan je kiezen uit 4 verschillende mogelijkheden namelijk webpagina, oproep on-site, mobiele of tabletapp en importeren.

In onderstaande infographic is een voorbeeld van een bedrijf die flexibele conversie heeft toegepast. Het bedrijf heeft ingesteld dat alle aankopen als conversie worden gemeten, maar het downloaden van de catalogus wordt per unieke bezoeker gemeten.

flexibele conversie adwords

Een-per-klik versus veel-per-klik

Vroeger werd er gemeten met het een-per-klik en veel-per-klik principe. Het verschil was niet voor iedereen duidelijk maar het had te maken met het meten van conversie. Bij een-per-klik worden het aantal unieke klikken op uw advertenties geregistreerd dat tot een conversie heeft geleid. Ook al leidt dit tot 4 conversies dan zal dit er toch maar één zijn. Bij veel-per-klik wordt juist iedere conversie gemeten die na een klik op uw advertentie plaatsvindt. Dus bij 4 conversies zal dit gemeten worden als 4 conversies.