De AdWords optimalisatie checklist

google-adwords-checklist
AdWords is een belangrijk kanaal om de ROI te verhogen. Maar om iedere dag aanpassingen te doen is niet verstandig. Vooral in het begin is het verstandig om enkele weken te wachten om zo data te verzamelen. Om je Adwords campagnes te optimaliseren heb ik een AdWords optimalisatie checklist gemaakt. Wat moet je per week aanpassen en waar moet je per maand even je focus leggen.

Dagelijks optimalisatie

Kom dagelijks even langs wat de prestaties waren van de vorige dag. Google AdWords heeft wat vertraging in conversies dus kan je beter in Google Analytics kijken. Kijk of je drastische wijzigingen zie en vergelijk de data met dezelfde dag vorige week. Zie je een duidelijk verschil? Kijk dan of er iets is aangepast of dat het een eenmalige uitschieter is.

Wekelijkse optimalisatie

Met een wekelijkse check heb je wat meer data en kan je af en toe een aantal conclusies trekken. Wat moet je iedere week even checken.

Budget: Wat heb je nog over van je budget of wat kom je tekort? Je budget kan je bereken door de kosten te delen door het aantal dagen en dan te vermenigvuldigen met het aantal dagen in die maand. Zo heb je een schatting of je budget beperkt is of voldoen de is.
CPC en posities: Wanneer je net met AdWords start is het belangrijke op de CPC en posities in de gaten te houden. In het begin zou je dit eventueel iedere dag even kunnen kijken. Experimenteer af en toe wat er met je positie gebeurt als je de CPC verlaagd of verhoogd.
Advertentieteksten: Per week kan je een aantal advertentiegroepen eruit lichten op de advertentieteksten te controleren. Wat zijn de posities, CPC en de CTR. Experimenteer ook met je advertentieteksten, door verschillende titels of USP’s te gebruiken.

Maandelijkse optimalisatie

Per maand zijn er een aantal zaken die je moet bekijken. Zo kan je natuurlijk bekijken wat de ROI is geweest van die maand. Maar daarnaast zijn er nog een aantal andere punten die je door moet nemen. De volgende punten kan je in de maand verspreiden.

Advertentieplanning: Het is van belang om een advertentieplanning in te stellen. Bijvoorbeeld komen de meeste bezoekers ’s middag of juist ’s avonds als ze op de bank zitten. Misschien heb je zaterdag weinig bezoekers , omdat dat veel mensen erop uit gaan. Kortom een aantal zaken waar je het budget op kan aanpassen.
Kwaliteitsscore: De kwaliteitsscore is een belangrijke meet instrument in je AdWords. Zoekwoorden met en kwaliteitsscore tot met 3, moet je meteen uitzetten. Heeft het zoekwoord een score van 4 of 5 dan moet je die proberen te verbeteren door betere advertentieteksten of landingspagina’s. Om de kwaliteitsscore bij te houden, kan je dit het makkelijkste doen, door een script te maken. Google heeft op zijn site een AdWords script voor kwaliteitsscore.
(Negatieve) Zoekwoorden: Neem ik één keer per maand je zoekwoorden onder de loop. Om er achter te komen welke zoekwoorden men gebruikt ga dan naar zoekwoorden -> details -> zoektermen – alle. Hierin vindt je alle zoekwoorden die men heeft gebruikt om op je site te komen. Hier kan je dus ideeën uit halen om zoekwoorden toe te voegen of om als negatief zoekwoord toe te voegen.
Landingspagina’s: bekijk ook de prestaties van je landingspagina’s. wat is bijvoorbeeld de bounce rate? Dit heeft namelijk ook invloed om je kwaliteitsscore. En om je AdWords uit te breiden met nieuwe advertentiegroepen heb je waarschijnlijk ook nieuwe landingspagina’s nodig.
Google Display netwerk (GDN): Als je adverteert op het GDN dan is het belangrijk om te kijken op welke sites je advertenties staan. Wil je hierop staan en wat zijn de CTR en CPC. Hier kan je dus je biedingen op aanpassen of juist sites uitsluiten.

Bij het starten van een AdWords campagne moet je rekening houden dat je hier tijd in moet blijven steken. Het optimaliseren van je ROI is een belangrijk taak na het starten. Met deze checks heb je een indicatie wat het inhoud om een AdWords campagne te beheren