Exact en zinsdeel zoekwoorden gaan op de schop

google-adwords-logo
Vorige week maakte Google bekent dat de exacte en zinsdeel zoekwoorden op de schop gaan. Voor veel mensen zal er niet veel veranderen, maar voor sommige wel. Wanneer je dit zoekwoord heb ingesteld [witte auto’s] dan wordt dit zoekwoord ook getriggerd als er bijvoorbeeld gezocht wordt op witte autos.

Iedereen maakt weleens een typefout als men zoekt in Google en dat ziet Google ook. Ongeveer 7% van de zoekopdrachten bevat een spelfout. In AdWords kon je al aangeven dat je spelfouten, meervoudsvormen of sterk gelijkende varianten kan opnemen. Dit is bij het merendeel ingesteld. Slechts bij 3% van de AdWords gebruikers zal dit veranderen. In 2012 had Google dit al toegevoegd in AdWords en zagen goede resultaten. Vanaf eind september zal Google dit voor alle accounts doorvoeren en kan je dit niet meer uitschakelen.

Voor- en nadelen

Een groot voordeel van deze verandering is dat je bij exacte zoekwoorden ook op de zoekwoorden met spelfouten adverteert. Zo hoef je niet telkens een nieuw zoekwoord toe te voegen met een spelfout en dat maakt je account weer overzichtelijk. Een nadeel is wel dat de CPC waarschijnlijk wel hoger zal gaan uitvallen. Zoekwoorden met spelfouten zijn vaak goedkoper dan de juiste zoekwoorden.