Paid presteert beter dan organic in Google

IAB Nederland heeft een onderzoek gedaan naar de verschillen tussen betaalde en organische klikken. Uit dit onderzoek blijk dat betaalde klikken beter presteren dan de organische kikken. Tevens komt uit het onderzoek naar voren dat de CPC’s weer verder zijn gestegen voor topposities.

CPC kosten stijgen

Ieder jaar stijgen de CPC kosten. Dit kan per secto verschillen. In onderstaande tabel zie je dat de CPC’s van finance veel meer zijn gegroeid dat retail en trravel. Je moet er van uitgaan dat ieder jaar de CPC’s met 10% worden verhoogt. Dit geldt alleen als je dezelfde posities behoud en geen optimalisaties doorvoert
.
CPC kosten

CTR Paid vs. Organic

Topposities leveren de meeste klikken op dus een grotere kans tot een conversie. Maar hoeveel klikken kan je nu per positie verwachten. In onderstaande tabel staan de gemiddelde CTR’s per segment. Let op, dit zijn dus gemiddelden en kunnen dus hoger of lager uitvallen!

CTR paid en organic

De CTR’s varieren dus ook per segment en positie. Wat vooral opvalt is dat de betaalde klikken voor dezelfde positie hogere CTR’s hebben. Dat komt natuurlijk grotendeels doordat deze advertenties een groot gedeelte van het scherm vullen.

Via: IAB