Wat is kwaliteitsscore en hoe kan ik die verbeteren

Als je met AdWords begint of net ben begonnen dan moet je de kwaliteitsscore bijhouden. Deze score heeft namelijk een grote invloed op de posities en de CPC. Google heeft deze kwaliteitsscore in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat goede adverteerder worden beloont. Want een betere kwaliteitsscore zorgt voor een betere positie en een lagere CPC. Hiermee wil Google spammer zo veel mogelijk tegenhouden die op elk zoekwoord willen adverteren. De kwaliteitsscore wordt berekent op een aantal punten. Niet alle punten worden door Google genoemd, maar hieronder vindt je de belangrijkste punten en hoe je dit kan optimaliseren.

Kwaliteitssscore is een punt die je van Google krijgt. Deze kwaliteitsscore is per zoekwoord en loop van een beoordeling van 1 tot en met 10 waarbij 10 de beste score is. Er is een video gemaakt die de kwaliteitsscore van Google AdWords uitgelegd.

Berekenen kwaliteitsscore

Elke keer als er een zoekopdracht wordt gedaan wordt de kwaliteitsscore berekent. Iedere dag wordt de kwaliteitsscore van een zoekwoord tientallen, honderden of misschien wel duizenden keren opnieuw berekent. De kwaliteteitssscore zal niet iedere minuut veranderen, maar Google geeft een schatting weer. Google heeft een aantal punten vrijgegeven die zij gebruiken om de kwalitetisscore te berekenen.

  • Klikfrequentie van de zoekwoorden (CTR) in het verleden: Google kijkt naar de CTR van het verleden
  • CTR van uw zichtbare URL in het verleden: Hoe vaak is er op de link geklikt van de zichtbare url
  • Accountgeschiedenis: De CTR van heel het account dus alle zoekwoorden en advertenties.
  • Kwaliteit bestemmingspagina: De kwaliteit van de bestemmingspagina is heel belangrijk. Hoe relevant is de pagina aan de hand van het zoekwoord en hoe transparant en overzichtelijk is de pagina.
  • Relevantie van het zoekwoord ten opzichte van de advertentie: Hoe relevant is het zoekwoord voor de advertentie is. Bijvoorbeeld komt het zoekwoord er in voor.
  • Relevantie van het zoekwoord ten opzichte van de zoekopdracht: Komt de zoekopdracht overeen met het zoekwoord in AdWords.
  • Geografische prestaties: Hoe succesvol het account is in de regio’s die u target.
  • Prestaties van uw advertentie op een site: Hoe goed uw advertentie presteert op deze en vergelijkbare sites (als u het Display Netwerk target).
  • Getargete apparaten: Hoe goed de advertenties presteren op getargete apparaten zoals desktopcomputers/laptops en mobiele apparaten. Per apparaat krijg je een aparte kwaliteitsscore.

Effect van de kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore heeft effect op je AdWords. Hieronder staan een aantal voorbeelden waar de kwalitetisscore invloed op heeft.

  • Geschiktheid voor de advertentieveiling: Een hogere kwaliteitsscore is gemakkelijker en goedkope om deel te nemen aan de veiling.
  • CPC per zoekwoord: Een hogere kwaliteitsscores leiden tot lagere CPC’s. Je betaalt dus minder per klik voor dezelfde positie.
  • Het geschatte bod voor de eerste pagina van uw zoekwoord:Hogere kwaliteitsscores leiden tot lagere geschatte biedingen voor de eerste pagina. Je advertentie zal dus eerder op de eerste pagina komen en je hoeft minder te betalen dan je concurrenten.
  • Het geschatte bod voor boven aan de pagina voor uw zoekwoord:Een hogere kwalitetissscore leidt tot een lagere bieding voor boven aan de pagina. Dat betekent dat de ene adverteerder € 1,- moet betalen voor de bovenste en een andere maart € 0,80 om boven aan de pagina te verschijnen.
  • Advertentiepositie: Als je CPC gelijk blijft en je kwaliteitsscore wordt verhoogd dan krijg je ook een beter positie.

Kwalititeitsscores verbeteren

Iedereen wilt per zoekwoord een kwaliteitsscore hebben van 10. Op je uit deze droom te helpen, dit is niet mogelijk (als je een account bezit met meerdere grote campagnes). Maar er zijn wel een aantal mogelijkheden om je kwaliteitsscores te verbeteren. Hieronder een aantal voorbeelden.

  • Maak meerdere advertentiegroepen per zoekwoord: Als je zoekwoord “herentassen” is maak dan 6 advertentiegroepen aan. Je hebt enkelvoud en meervoud en van ieder heb je drie advertentiegroepen met exact, zinsdeel en exacte zoekwoorden. Dit verbetert je kwaliteitsscore, maar je CPC kan ook lager zijn bij dezelfde posities.
  • Landingspagina’s: Het is van essentieel belang dat het zoekwoord naar de juiste landingspagina gestuurd wordt. het zoekwoord “herentassen” moet gelinkt worden naar de pagina www.voorbeeld.nl/herentassen. En op deze pagina moet het zoekwoord “herentassen een aantal keren in voorkomen.
  • Meerdere advertenties testen Aangezien AdWords ook kijkt naar de CTR is het van belang om de juiste advertentie te hebben. Test daarom in het begin en aantal advertenties en behoud de beste of beste 2. De testperiode is afhankelijk van het volume, maar na een maand kan je bij de meeste advertenties al duidelijke verschillen zien.
  • Zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore verwijderen: Als een zoekwoord een kwaliteitsscore heeft van minder dan 5 en je hebt bovenstaande punten al geprobeerd, dan moet je deze verwijderen. De kwaliteitsscores van deze zoekwoorden hebben namelijk ook invloed om de andere zoekwoorden in de advertentiegroep. Dus het kan zo maar beteken als je een paar zoekwoorden met lage kwaliteitsscores blokkeert de kwaliteitsscores van de andere zoekwoorden verbeteren.