Zoekwoordtypen in Google AdWords

Om je doelgroep te bereiken is het heel belangrijk om ze met de juiste zoekwoorden te benaderen. In AdWords heb je de mogelijkheid om met verschillende zoekwoordtypen te adverteren. Het hangt er vanaf wie je wilt targetten en wat het doel is van je advertenties. Kies je ervoor om heel breed te gaan adverteren, zodat meer mensen jouw advertentie zien of wil je adverteren op een exacte zoekopdracht en dus heel gericht? AdWords geeft je de mogelijkheid om 5 verschillende manieren met zoekwoorden te adverteren.

Er zijn 5 verschillende zoekwoordtypen waar je uit kan kiezen. De eerste 4 zoekwoordtypen zijn vooral bedoeld om bezoekers binnen te halen terwijl de uitsluitingszoekwoorden zijn bedoeld om bezoekers uit te sluiten. Hieronder de lijst met de verschillende zoekwoordtypen.

Google AdWords zoekwoordtypen

Breed
Met brede zoekwoorden target je een heel breed publiek. Als in een zoekopdracht dit zoekwoord verschijnt, wordt de advertentie geactiveerd. Maar ook als er synoniemen en relevante zoekwoorden worden opgegeven worden er advertenties vertoont. Door sommige zoekwoorden als breed in te stellen kom je er achter welke zoekwoorden men gebruikt. Deze zoekwoorden kan je weer gaan gebruiken om nieuwe advertentiesgroepen en/of advertenties aan te maken of om uit te sluiten.

Aangepast breed
Als je aangepaste breed zoekwoorden gebruikt, dan filter je al een deel van je zoekwoorden. Maar er zijn nog steeds variaties mogelijk zoals relevante zoekwoorden. Bij een zoekopdracht maakt de volgorde van de zoekwoorden niet uit. Hierdoor ontvang je nog steeds veel zoekwoorden die je weer kan gebruiken om beter te gaan targeten.

Woordgroep

Met woordgroepen kan je targeten om zoekopdrachten met meerdere woorden. Een woordgroep in te stellen voor één zoekterm heeft geen zit. Je zou bijvoorbeld kunenn targetetten op “herenschoenen kopen” of op “witte adidas schoenen”. De zoekopdracht moet dan wel de exacte volgorde hebben. Bijvoorbeeld als een zoekopdracht herenschoen kopen is dan verschijnt er geen advertentie maar bij nieuwe adidas herenschoenen kopen dan verschijn de advertentie wel.

Exact

Door gebruik te maken van exacte zoekwoorden ga je heel gericht targetten. Dit betekent wel dat het aantal vertoningen veel lager is dan de andere opties maar dat de relevantie veel hoger is. Als je een zoekwoord instelt als [witte herenschoenen] dan verschijnt die alleen met exacte dezelfde zoekopdracht en niet bij witte herenschoenen kopen. Met exact kan je heel gericht adverteren en dit kan een positief invloed hebben op je kwaliteitssscore.

Uitsluitingszoekwoorden
Uitsluitingszoekwoorden zijn niet bedoeld om beozker aan te trekken maar juist of ze te weren, maar dat wilt niet zeggen dat deze uitsluitngszoekwoorden niet belangrijk zijn. Deze zoekwoorden komen vooral van pas als je AdWords gaat optimaliseren. Als je ziet dat er veel bezoekers binnenkomen op een zoekwoord die niet converteert dan kan je deze uitsluiten. Door het uitsluiten van zoekwoorden kan je ook de CTR verbeteren en uiteindelijk ook de kwaliteitsscore.

Om duidelijk te maken wat de getargette doelgroep is, heeft Google een mooie visualisatie gemaakt over de verschillende zoekwoortypen.

zoekwoordtype adwords

Met het hulpprpogramma van zoekwoorden kan je precies achterhalen wat de volumes zijn van de zoekwoorden. Zo kan je ook zien of het nut heeft om deze zoekwoorden te gebruiken.