5 pareltjes in Google Analytics

beste conversiepaden google analytics
In Google Analytics kan je heel veel interessante data vinden. Bijna iedereen kijkt als eerste naar het aantal conversies en het aantal bezoeken, maar er is nog veel meer interessante data in Analytics te vinden. Hieronder heb ik 5 pareltjes die soms vergeten worden, maar toch echt de moeite waard zijn.

1. Zoektermen

Heb je een zoekfunctie in je shop, zorg er dan ook voor dat je de zoektermen kan achterhalen. Dit kan je instellen bij ‘beheer’. Bij ‘dataweergave ‘kies je voor ‘instellingen weergeven’. Onderaan bij ‘queryparameter’ vul je de parameter in. Vaak is dit ‘q’ of ‘query’.

queryparameter google analytics

Zodra je dit hebt ingesteld, ga je naar Gedrag -> Zoekopdrachten op site -> Zoektermen en daar vind je alle zoekopdrachten. Maar wat heb je nu aan deze zoekopdrachten? Heel veel! Hier zie je bijvoorbeeld interessante zoektermen die jij nog niet had gevonden. Van deze zoektermen kan je weer aparte landingspagina’s maken en een AdWords campagne opzetten. Het kan ook zijn dat de navigatie in je site/shop niet goed is, omdat er heel veel op een product(soort) wordt gezocht.

2. Geavanceerde segmenten

waar staat geavanceerde segmentenMet geavanceerde segmenten kan je allerlei doelgroepen aanmaken in Google Analytics. Bijvoorbeeld je wilt alleen van 1 AdWords campage alle data hebben. Of je kan 2 campagnes met elkaar vergelijken. In totaal kan je 4 segmenten tegelijkertijd aanzetten. Om een segment aan te maken klik je op het pijltje dat naar beneden wijst. Vervolgens klapt dit gedeelte uit en staan er al een aantal segmenten zoals ‘mobiel verkeer’ en ‘zoekverkeer’.

Als je begint met Analytics kan je alvast aan de slag met deze segmenten. Hier haal je al interessante data uit. Maar wil je een stapje verder gaan, dan kan je ook zelf segmenten aanmaken. Dit doe je door op ‘+ Nieuw segment maken’ te klikken. Hier kan je dus diverse segmenten in stellen zoals man en vrouw, of iOS en Android, of een campagne. Zodra je deze segmenten hebt aangemaakt kan je ook een remarketing campagne opzetten. Bijvoorbeeld je hebt een e-mailmarketingcampagne met een actie. Iedereen die vanuit deze mail op de actie klikt kan je via banners weer terug op de site laten komen. En remarketing wordt gezien als een van de beste ROI campagnes.

nieuw geavanceerd segment

3. Gebruikersstroom

Hoe gaat de bezoeker door je site heen en op welke pagina’s stappen ze eruit? Dit zijn 2 belangrijke vragen die je moet kunnen beantwoorden. Dit kan je nu beantwoorden met Google Analytics. Wanneer je naar Doelgroep -> Gebruiksstroom gaat, kan je zien hoe de bezoekers door je site heen gaan. Linksboven kan je kiezen vanuit welke gegevens je wilt zoeken bijvoorbeeld bron/medium of mobiel. Vervolgens zie je de belangrijkste pagina’s en waar ze afhaken. Je kan ook stroom eruit lichten door er op te klikken. Zo kan je dit bepaalde pad makkelijk volgen. Als je bijvoorbeeld ziet dat er veel bezoekers afhaken op een pagina, weet je dat je deze pagina moet optimaliseren.

gebruikersstroom

4. Mobiel

Steeds meer mensen gaan websites bezoeken via een mobiel apparaat. Veel websites en webshops zien dat er meer dan 50% van de bezoeken via een mobiele apparaat binnenkomen. En dan moet je site natuurlijk wel gebruiksvriendelijk zijn. Iemand die via een tablet of een mobiel binnenkomen heeft een andere gebruikerservaring dan iemand via een desktop of laptop. Via Doelgroep -> Mobiel kan je achterhalen via welk mobiel apparaat men binnenkomt. Wat voor programmeurs ook interessant is om te weten is welke OS er gebruikt wordt. Vooral voor Android is dit belangrijk, omdat er veel versies zijn. Dit kan je oplossen door je website een responsive design te geven.

mobiel besturingssysteem google analytics

5. Conversiepaden

Als laatste pareltje heb ik de de conversiepaden. Je wordt afgerekend op de conversiepercentage per campagne. Deze conversiepercentages zijn gebaseerd op het laatste kanaal. Maar misschien zijn er verschillende stappen voorafgegaan? En misschien is stap 1 wel de belangrijkst? Via Conversie -> Multi Channeltrecvhter -> Beste conversiepaden kan je achterhalen wat de conversiepaden zijn geweest. Bijvoorbeeld men is eerst via een AdWords campagne op de site gekomen en vervolgens via organisch teruggekomen om te bestellen. Dan heeft die AdWords campagne meegeholpen aan die conversie. En zo kan het bijvoorbeeld zijn dan sommige AdWords campagnes een lage conversiepercentage hebben, maar veel vaker in de begin stadia van het aankoopproces wordt gebruikt.

beste conversiepaden google analytics

Dit zijn nog maar een paar voorbeelden van de vele pareltjes die er te vinden zijn in Google Analytics. Kijk maar ook eens bij bestemmingspagina’s, wat is de bouncepercentage? Of bij Demografie, hoe oud zijn de bezoekers? Google Analytics blijft een uitgebreid webanalyticspakket met diverse mogelijkheden.