Enhanced E-commerce voor Google Analytics

ecommerce-google-universal-analytics
Sinds enige tijd maken we gebruik van Universal Analytics. Een aantal nieuwe features waren al toegevoegd, maar een belangrijk onderdeel was nog niet veel aangepast, E-commerce. Google komt nu met een grote update genaamd Enhanced E-commerce. Nu kunnen we nog meer te weten komen over het hele ordertraject van de klant.

Toevoegingen

Met Enhanced E-commerce kan je nu nog meer data verzamelen om analyses uit te voeren. Deze nieuwe toevoeging wordt ook volledig ondersteund door Google Tag Manager. Hieronder staan een aantal toevoegingen:

  • Achterhaal tot waar de shoppers komen in het shopping proces
  • Kom te weten welke producten het meeste in de winkelwagen wordt achtergelaten
  • Maak betere gebruiker segmenten om nog meer van de klant te weten te komen
  • Teruggaaf ondersteuning

Dit zijn enkele van de voordelen van Enhanced E-commerce. Voor meer voorbeelden kan je de Google Analytics blog lezen.

Hieronder zie je een voorbeeld van de nieuwe segmenten weergave.

ecommerce-google-universal-analytics

Implementatie

Allereerst moet je de e-commerce tracking code aanpassen. De Google Analytics Enhanced E-commerce maakt gebruik van een “ec.js”. Deze code moet je als eerste aanpassen voordat je de volgende stappen gaat ondernemen. Voor de verdere invulling van de codes kan je kijken op de Google Developers site. Zodra je deze code hebt aangepast, moet je in het beheer systeem van Google Analytics nog een functie aanzetten. Als het goed is staat nu onder de kop van ‘Dataweergave’ een nieuwe functie ‘E-commerce instellingen’. Hier kan je dan de nieuwe Enhanced E-commerce aanzetten.

enhanced-ecommerce-settings