Filters instellen in Google Analytics

Met Google Analytics kan je heel veel gegevens achterhalen. Maar soms krijg je te veel gegevens binnen en wil je filters instellen. Bijvoorbeeld je wilt alle bezoeken uitsluiten van het ip-adres van het bedrijf. Of je wilt bepaalde pagina’s anders formuleren in Google Analytics. Bijvoorbeeld als in je url het volgende staat: price=3%2C20o. Dit is een filter voor een prijs range van 200-400 euro. In het onderdeel “Beheerder” of “Admin” kan je verschillende filters instellen, zodat je de juiste gegevens krijgt. Je kan kiezen tussen een Gedefinieerd (Predifined) of Aangepast (Custom) filter.

Voordat je een filter gaat instellen moet je eerst bepalen op welke site je een filter wilt instellen. Daarna kies je welk profiel je de filter wilt instellen. Het is mogelijk om op ieder profiel een andere filter instellen.

Gedefinieerd (predifined filter)

Bij een voorafgaande gefininieerde filter kan je kiezen uit 4 verschillende filters. Deze filters zijn snel in te snellen en is voor de meeste niet al te moeilijk.

filters-instellen-in-google-analytics

Verkeer van het domein van de internetprovider (traffic from the ISP domain

Je kan hier verkeer uitsluiten vanuit andere domeinen. Je zou bijvoorbeeld verkeer kunnen uitsluiten van aanverwante domeinen. Bijvoorbeeld als je meerdere webshops hebt, wil je misschien het verkeer vanuit andere shops niet tracken.

Om het verkeer uit te sluiten kies je “verkeer van het domein van de internetprovider” (traffic from the ISP domain). Er verschijnt een vakje waar je de domeinnaam kan invullen.

Verkeer van de IP-adressen (traffic from the IP adresses)

Met deze filter kan je bezoeken vanuit een ip-adres blokkeren. Ik pas deze zelf toe op de ip-adressen van mijn werk en van mijn thuis. Ik vindt dit namelijk geen interessante bezoeken. Hierdoor worden je gegevens betrouwbaarder. Waarschijnlijk zal je een klein dipje in het verkeer zien, maar de gegevens zijn hierdoor wel waardevoller geworden.

ip-filter-google-analytics

Om de ip-adressen uit te sluiten kies “verkeer van de IP adressen” (traffice from the IP addresse). Hier kan je het IP adres invullen.

Verkeer naar de subdirectory’s (traffic to the subdirectory’s)

Hier kan je bezoeken uitsluiten vanuit een specifieke pagina. Bijvoorbeeld bezoeken uitsluiten vanuit voorbeeld.nl/voorbeeld.

Om verkeer vanuit subdirectory’s uit te sluiten kies je voor “verkeer naar de subdirectory’s” (traffic to the subdirectory’s). Hier kan je de pagina’s invullen die je wilt uitsluiten.

Verkeer naar de hostnaam (traffic to the hostname)

Hie rkan je verkeer uitsluiten vanuit de host. DIt is vooral bedoeld voor blogs als je jouw blog ergens host. Bijvoorbeeld test.blogger.com. Dan is blogger.com de host.

Om verkeer vanuit een hostnaam uit te sluiten kies je voor “verkeer naar de hostnaam” (traffic to the hostname). Hier kan je de hostnaam invullen die je wilt uitsluiten.

Aangepast (Custom filter)

Bij het onderdeel kan je uitgebreid gaan filteren. Hier is wel meer ervaring voor nodig en je moet hier soms gebruik maken van REGEX codes.

aangepast-filter-google-analytics

Uitsluiten (Exclude)

Dit onderdeel gaat verder dan de eerder genoemde uitsluitingen bij Aangepast filter. Hier kan je bijvoorbeeld ook het verkeer uitsluiten vanuit ander landen. Als je bijvoorbeeld verkeer vanuit Thailand wil blokkeren dan kies je bij filterveld dan vind je bij Locatie de filter Land. In het filter veld voer je dan “Thailand” in. Nu worden alle bezoeken vanuit Thailand geblokkeerd. Je kan meerdere filters toevoegen, zodat je ook meerdere landen kan uitsluiten.

Opnemen (Include)

Deze filter is het tegenovergestelde van de vorige filter. Hier stel je in welke verkeer je in het profiel wilt hebben. Misschien wil je alleen bezoeken vanuit AdWords hebben. Daarvoor moet je 2 filters aanmaken. In de ene filter kies je bij Campagnebron voor google en bij de ander filter kies je bij Campagnemedium voor cpc. Zo heb je alleen nog maar de gegevens van de AdWords bezoekers.

Kleine letters (Lowercase) en Hoofdletters (Uppercase)

Dit zijn 2 filters, maar werken hetzelfde. Je kan hier url’s veranderen met kleine letters in hoofdletters of andersom. Stel je hebt de landingspagina’s /Voorbeeld en /VoorBeeld. Google ziet dit als 2 verschillende landingspagina’s. je kan ervoor zorgen dat Google dit als een pagina ziet en /voorbeeld van kan maken.

Zoeken en vervangen (Search and Replace)

In he tonderdeel Zoeken en Vervangen kan je url’s een andere naam geven. Vooral als er een filter in je webshop staat is dit interessant. Dit kan je al oplossen voor je seo. Mocht je het toch niet gedaan hebben dan kan je dit nu vervangen. Er staat bijvoorbeeld /merk=98 in de url en je weet dat dit Adidas is dan kan je dit hier veranderen. Kies dan bij Filterveld voor Paginatitel. Bij zoekterm vul je “merk=98” in en bij tekenreeks vervangen vul je “adidas” in. Nu is dit vervangen door /adidas. Hier kan je ook speciale kanalen uitfilteren zoals social media.

zoeken-en-vervangen-google-analytics

Geavanceerd (Advance)

In dit onderdeel komt kennis van de Regex code van pas. Dit is voor mij meestal ook een hele puzzel en daarom zoek ik altijd in Google naar voorbeelden. Hieronder heb ik een voorbeeld hoe je verkeer van uit Google Images kan filteren.

geavanceerde-filter-google-analytics