Google Analytics komt met Multi Channel Funnels

Sinds deze week heeft Google eindelijk een funnel in Analytics om je conversies te trekken. Eerst zag je via welk kanaal de conversie is gekomen, maar de paden ervoor niet. Sinds kort vindt je onder het tabje “Mijn conversies” of “My Conversions” en dan het onderdeel “Trechters voor meerdere kanalen” of  “Mulcit Channel Funnerls” Nu kan je eindelijk zien of de kanalen die het niet goed doen, uiteindelijk wel goed doen, omdat ze via dit kanaal als eerste op de website zijn gekomen. Uitstekende verbetering voor de online marketeers om betere analyses te maken.

Google Multi Channel funnels

Dit onderdeel is opgesplitst in 5 onderdelen namelijk:

  • Overzicht (Overview)
  • Assisted conversions
  • Beste conversiepaden (Top Conversion Paths)
  • Time Lag
  • Path Length

Hieronder zal ik een korte uitleg geven per onderdeel wat het is.

Overzicht (Overview)

In dit onderdeel heb je een overview van jouw kanalen. De kanalen die je zelf hebt aangemaakt met bijvoorbeel de Google URL builder zie je hier ook. In dit overzicht kun je de verschillende kanalen met elkaar vergelijken. Zo kom je er snel achter welke kanalen invloed op elkaar hebben.

Assisted conversions

Assisted conversions heeft vele gelijkenissen met het onderdeel overview. Hierin staan alle daadwerkelijk gegevens. Er staat per kanaal aan hoeveel conversie dit kanaal heeft bijgedragen. Dus dat wil niet zegge dat dit het uiteindelijke kanaal is geworden. Het kan dus ook zijn, dat er veel conversies beginnen met google sear, maar uit eindelijk direct converteren.

Beste conversiepaden (Top Conversion Paths)

Dit vind ik het leukste maar tevens ook het belangrijkste onderdeel. In dit ondereel wordt nauwkeurig bijgehouden hoe alle conversies tot stand komen. Dus nu kun je eindelijk zien dat een kanaal wel werkt, omdat dit de eerste stap van het koopproces is.

Time Lag

Bij Time Lag zie je hoeveel dagen het duurt voordat een bezoeker een conversie doet. Tevens zie je in een overzicht het percentage van je conversiewaarde. Bijvoorbeeld bij hogere conversiewaardes kan het zijn dat een bezoeker vaker terug komt voordat ze over gaan tot een koop.

Path Lenght

Path Lenght is bijna hetzelfde als Time Lenght. Het verschil tussen deze twee is dat je bij Path lenght ziet hoeveel keer de bezoeker terug keert voordat er een conversie optreed. Hier zie je ook de conversiewaarde in procenten per dag.

Voorlopig is alleen de data van de afgelopen 2 maanden verwerkt. Het is de bedoeling dat de data vanaf begin dit jaar te zien is. Om het aan iedereen uit te leggen heeft Google een instructie filmpje gemaakt. Met deze nieuwe feature in Analytics kunnen de online marketeers weer aan de slag.