Boek: The Long Tail

Het boek dat iedere marketeer gelezen MOET hebben is wel The Long Tail van Chris Andersen. Dit boek beschrijft de ontwikkelingen van online marketing. Met de opkomst van Google en vooral webshops is de long tail belangrijk geworden voor de marketeers. De long tail is niet alleen een uitkomst van de marketeers, maar ook is er voor de consument een nieuwe wereld open gegaan door de long tail. De grote namen krijgen nu concurrentie met de niche markten.

Het boek de long tail gaat over de nichemarkten die zijn ontstaan. Ongeveer 15 a 20 jaar geleden kwamen alleen de grote artiesten of merken met het grootste marketingbudget in de schappen te liggen van de winkeles. Met de opkomst van de webshops en Google is hier een verandering ingekomen. Hierdoor zijn er miljoenen nichemarkten ontstaan. Zo kunnen nu lokale punkrockers hun nummers uploaden naar ITunes en zet een klokkenmaker zijn spullen op een webshop.

Het boek de Long Tail van Chris Anderson beschrijft de verandering van marketing uit het begin van de 19e eeuw naar de long tail marketing van nu. De marketing van vroeger was vooral gericht op massacommunicatie. Het bedrijf dat het grootste marketingbudget had, had gewonnen. Zij werden prominent in de schappen van de winkels verplaats. De “kleine” merken kwamen hier niet aan te pas. Pas in de jaren ’90 kwam hier enigszins verandering en vooral toen internet kwam. Pas in het begin van de 21e eeuw ontstond de long tail met de opkomst van Google, Amazon, ITunes en EBay. Plotseling konden de kleine merken ook hun producten vertonen aan de rest van de wereld.

Het boek beschrijft hoe de marketing de afgelopen decennia is veranderd. De opkomst van de long tail heeft de marketing extreem veranderd. Iedere (online) marketeer moet dit boek hebben gelezen, omdat dit de huidige situatie is van marketing en dit wordt in de toekomst nog belangrijker.