Internet Scorecoard 2.0

De boek is geschreven door Geert-Jan Smits en Joost Steins Bisschop en zijn beide werkzaam bij Jungle Minds. Ze kwamen beide op het idee om voor de website een strategie te ontwikkelen. Uiteindelijk creëerden zij een model, Internet Scorecoard 2.0

Het Internet Scorecoard 2.0 neemt je mee in de wereld van online.Het is leuk en aardig om een website te hebben, maar weet je ook of het een goede website is?  Het boek Internet Scorecoard 2.0 helpt je om jouw website te analyseren. Het boek is in vier verschillende hoofdstukken verdeeld die een grondige analyse maken van de huidige website. Deze vier onderdelen zijn: financieel, klant, website en organisatie. Dit model is afgeleid van de Balanced Scorecoard, maar zij hebben 2 belangrijke hoofdstukken veranderd. Je kan dit deel heel goed gebruiken voor het maken van de interne analyse (heb ik ook gedaan).

Dit boek helpt je dus heel goed om te analyseren wat de huidige situatie van de website is. Waar zitten bijvoorbeeld de knel- en verbeterpunten van de website. Welke onderdelen presteren juist weer goed. Veel gegeven moet men uit Google Analytics of iets dergelijks halen. Je moet dus wel ervaren zijn met deze programma’s om een goede analyse te maken.

Ik heb het vooral gebruikt om een goede interen analyse te maken. Natuurlijk komen hier uiteindelijk belangrijke conclusies die je meeneemt naar een eventuele swot-analyse. Ik heb daarom ook maar een deel van dit model gebruikt. Uiteindelijk is het de bedoeling om van ieder hoofdstuk KPI’s te formuleren en deze op basis van een strategie uit te werken. Op zich niks mis mee, maar ik wilde niet zo diep in de stof duiken. Uiteindelijk ben ik wel blij dat ik dit model heb toegepast. Het gaf me een goede indruk van de website.