Review: Calimeromarketing 2.0

Weer een review van een boek dat ik een tijdje geleden al heb gelezen. Dus ben ik weer ff in het boek gedoken wat er precies in stond. Dit boek is geschreven door Karen Romme. Zij is eigenaar van Freeman Media en Young In Business. Deze bedrijven helpen de startende ondernemers voor de eerste stappen in het bedrijfsleven.

Calimeromarketing 2.0 is het vervolg op Calimeromarketing. Het eerste boek verscheen in 2004 en 2.0 verscheen in 2010. In die tijd is er veel veranderd en daarom is dit het vervolg op Calimeromarking. Calimeromarketing 2.0 is vooral voor de kleine bedrijven die haar eerste stappen op het internet wagen. Alhoewel ik zelf geen bedrijf hebt, maar wel hiermee te maken krijg, heb ik dit boek gekocht.

“Ik ben klein en jij bent goot en dat is niet eerlijk”

Calimeromarketing is natuurlijk afgeleid van Calimero: “ik ben klein en jij bent goot en dat is niet eerlijk”. Vandaar dat dit boek ook voor de startende/kleine ondernemingen is. Calimeromarketing 2.0 begint met een korte samenvatting van het eerste boek. Mocht je het eerste boek al gelezen hebben dan kan je dit deel overslaan. Daarna volgen er 10 regels van Calimeromarketing:

1. Stel vragen en durf te kiezen
  2. Zorg voor goede ondersteunende middelen
  3. Bouw continu aan jouw zakelijke netwerk
  4. Ga actief je boodschap verkondigen
  5. Gebruik de media voor je bedrijf
  6. Leid actieve zoekers naar je bedrijf
  7. Geef bestaande klanten voorrang
  8. Werf nieuwe klanten op persoonlijke wijze
  9. Wees trots op je status van kleine ondernemer
  10. Plan, balanceer, evalueer en floreer

In deze 10 regels wordt uitgelegd wat deze regel inhoud en daarna hoe je dit als bedrijf moet toepassen. Dit is een zeer efficiënte benadering voor ondernemers, omdat ze dit stap voor stap kunnen toepassen.

Conclusie

Tegenwoordig krijg je steeds meer boeken die “uitleggen” hoe je online marketing en social media moet toepassen. Dan lijkt het al snel dat deze boeken op elkaar gaan lijken. Toen ik dit voor het eerst las, waren er zeker een aantal interessante zaken. Maar over het algemeen kom ik veel informatie tegen die ik al eerder had gelezen. Voor een startende ondernemer zonder kennis op dit gebied, is het een goede eerste stap. Bestel het boek op managementboek.