Review: Handboek Online Marketing

Het is al een tijdje geleden dat ik dit boek heb gebruikt, maar ik ga er toch nog een review over schrijven. Nu even terug naar mijn studententijd. Tijdens mijn opleiding Commerciele Economie op de Avans Hogeschool in Breda koos ik voor de minor Online Marketing. Het was toen helemaal nieuw en ik zat in de eerste testlichting. Achteraf was het wel te merken dan we testers waren, maar dat ter zijde. Tijdens deze minor kregen wij het Handboek Online Marketing die als lijdraad fungeerde in heel het blok.

Het Handboek Online Marketing telt in totaal 16 hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk wordt uitgelegd hoe de huidige, oftewel oude, marketing wordt gebruikt. Dan komt het belangrijkste hoofdstuk van het boek. In hoofdstuk 2 en 3 wordt de nieuwe marketing mix uitgelegd: 4 c’s. De 4c’s bestaat uit : Cost, Consumer value, Convenience en Comunication. Dit is eigenlijk de vervanger voor de 4 p’s. Afbeelding: Via3

En zoals altijd bij marketing komt er weer en model aan bod. Deze keer gaat het om het 4-r model. Het 4-r model bestaat uit: Relevantie, Retentie, Rich en Reactie & Rendement. Het 4-r model wordt gebruikt om de strategie te bepalen en vooral over de specifieke online marketing kanalen. Met het 4-r model worden ook de online marketing kanalen geëvalueerd. Meer uitleg over 4-r model? Bekijk hieronder de slideshare voor verdere uitleg en gebruik van het 4-r model.

[slideshare id=2176967&doc=thefutureissocialpatrickpetersen-091009121148-phpapp02]

Na uitleg van alle modellen komen alle facetten aan bod van online marketing. Zo zijn er hoofdstukken over: content marketing, viral marketing, zoekmachinemarketing, usability en online video advertising. In deze hoofdstukken wordt stap voor stap uitgelgd wat deze online marketing kanalen zijn en hoe je dit moet gebruiken.

Over het algemeen is het een goed en compact handboek. Handboek Online Marketing kan gebruikt worden voor iedereen die iets meer wil weten van online marketing. Er komen nu steeds meer gelijkwaardige boeken uit zoals Connect!, maar Handboek Online Marketing zie ik meer voor scholen. Toch is het nog een prima handboek voor de beginnen online marketeer om mee te beginnen.