Het Nationaal E-Mail onderzoek 2014

Het nationaal e-mailonderzoek 2014
Ook dit jaar heeft Blinker weer een onderzoek gedaan naar de e-mailmarketing in Nederland. Uit het onderzoek komen 37 glasheldere conclusies die je kan gebruiken om je e-mailstrategie te verfijnen. Ik zal een aantal van deze conclusies uitlichten.

1. We beginnen de dag met E-mail en WhatsApp

eerste digitale middel

De Nederlanders beginnen vooral met E-mail of Whatsapp. Wat opvalt is dat de ‘ouderen’ eerst de e-mail gaat checken en dat de ‘jongeren’ WhatsApp als eerste checkt. Ook voor persoonlijke communicatie zien we een verschil in leeftijd. Ongeveer 80% van mensen onder de 25 jaar gebruikt WhatsApp als persoonlijke communicatiemiddel. Zo’n 50% van de 55-plussers gebruikt juist e-mail als communicatiemiddel.

2. Heeft u iets aangeschaft naar aanleiding van een commercieel bericht?

aankoop gedaan adh van bericht

In de afgelopen 12 maanden heeft 70% een aankoop via email gedaan. Alle overige kanalen blijven ver achter. Een Nederlander ontvangt gemiddeld 94 e-mails per week. Mensen onder de 25 ontvangen gemiddeld 55 mails per week terwijl 35-plussers meer dan 100 mails per week ontvangen. Dus is het belangrijk dat je opvalt tussen alle anderen e-mails. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een opvallende titel mee te geven aan de mail.

3. Smartphone bezit en besturingssysteem

smartphone bezit nederland 2014

Iets meer dan 80% van de Nederlanders is in het bezit van de smartphone. Het hoogste percentage is onder jongeren te zien. Vanaf 44 jaar zien we het percentage dalen.

mobiel besturingssysteem nederland 2014

Android wordt door de meeste Nederlanders gebruikt en wordt gevolgd door iOS van Apple. Andere besturingssystemen spelen bijna geen rol meer. Deze gegevens zijn interessant, omdat steeds meer mensen zijn of haar e-mail op mobiele apparaten bekijkt. Veel mensen beginnen de dag met hun mail. Daarom is het belang van responsive e-mail enorm.

4. Aantal nieuwsbrief inschrijvingen

nieuwsbrief inschrijvingen

De grens van het aantal nieuwsbrief inschrijvingen ligt ergens tussen de 5 en 10 inschrijvingen. Daarna zien we het aantal drastisch dalen. Het is dus voor bedrijven een belangrijk gevecht om tussen de inschrijvingen te staan.

5. Met welke reden schrijft u zich in op de nieuwsbrief?

reden van inschrijven op de e-mail nieuwsbrief

De belangrijkste reden waarom mensen inschrijven op de nieuwsbrief, is dat men nog steeds op de hoogte willen blijven van de acties. Toch voelt men zich verbonden met het bedrijf, want men vindt het ook interessant wat er allemaal gebeurt bij het bedrijf.

reden inschrijvingen e-mail nieuwsbrief bedrijven

Bij de B2B ligt dit toch net iets anders. Bedrijven willen graag van elkaar op de hoogte blijven en meer leren over het onderwerp. Aanbiedingen en deals is voor de B2B markt veel minder van belang.

Er staan nog veel meer interessante conclusies in dit onderzoek en is ook zeker een must voor alle online en e-mail marketeers. Je kan het volledige e-mailonderzoek downloaden op de website van Blinker.