Mobiel zorgt voor een verschuiving van CTR in Google

mobiele-ctr-google
In een eerder onderzoek over de CTR in Google zagen we dat vooral de eerste posities een hoge CTR hebben. Vanaf pagina 2 daalt de CTR, echter is dit toch nog goed voor zo’n 20 – 25 % van alle klikken. Google verwacht dat er meer dan 50% van alle zoekopdrachten op een mobiel apparaat wordt gedaan. Mobiele bezoekers zijn bereid om meer te scrollen.

Mobiele gebruikers scrollen meer

Met de opkomst van de mobile gebruikers is er ook een verandering gaande in de CTR. Natuurlijk wordt er nog steeds veel geklikt op de eerste resultaten en zal de serps nog steeds belangrijk zijn. Echter uit een onderzoek dat is gedaan door Netbooster zien we dat de CTR op de pagina steeds hoger wordt.

mobiele-ctr-google

In bovenstaande grafiek zie je dat de CTR van posities 12 en 13 beter zijn dan posities 8, 9 en 10. De long tail heeft dus niet alleen meer betrekking op de zoektermen maar ook op de posities in Google.

CTR desktop vs. mobiel

Er is dus een verschuiving te zien van de CTR in Google door mobiele gebruikers. Om een vergelijking te maken met de desktop en mobiele CTR heb ik hieronder een tabel met de CTR’s van desktop en mobiel.

Position Desktop Mobiel Large Brand Medium Brand Small Brand
1 19.35% 20.28% 20.84% 13.32% 8.59%
2 15.09% 16.59% 16.25% 9.77% 8.92%
3 11.45% 13.36% 12.61% 7.64% 7.17%
4 8.68% 10.70% 9.91% 5.50% 6.19%
5 7.21% 7.97% 8.08% 4.69% 5.37%
6 5.85% 6.38% 6.55% 4.07% 4.17%
7 4.63% 4.85% 5.20% 3.33% 3.70%
8 3.93% 3.90% 4.40% 2.96% 3.22%
9 3.35% 3.15% 3.76% 2.62% 3.05%
10 2.82% 2.59% 3.13% 2.25% 2.82%
11 3.06% 3.18% 3.59% 2.72% 1.94%
12 2.36% 3.62% 2.93% 1.96% 1.31%
13 2.16% 4.13% 2.78% 1.96% 1.26%
14 1.87% 3.37% 2.52% 1.68% 0.92%
15 1.79% 3.26% 2.43% 1.51% 1.04%
16 1.52% 2.68% 2.02% 1.26% 0.89%
17 1.30% 2.79% 1.67% 1.20% 0.71%
18 1.26% 2.13% 1.59% 1.16% 0.86%
19 1.16% 1.80% 1.43% 1.12% 0.82%
20 1.05% 1.51% 1.36% 0.86% 0.73%
21 0.86% 2.04% 1.15% 0.74% 0.70%
22 0.75% 2.25% 1.02% 0.68% 0.46%
23 0.68% 2.13% 0.91% 0.62% 0.42%
24 0.63% 1.84% 0.81% 0.63% 0.45%
25 0.56% 2.05% 0.71% 0.61% 0.35%
26 0.51% 1.85% 0.59% 0.63% 0.34%
27 0.49% 1.08% 0.74% 0.42% 0.24%
28 0.45% 1.55% 0.58% 0.49% 0.24%
29 0.44% 1.07% 0.51% 0.53% 0.28%
30 0.36% 1.21% 0.47% 0.38% 0.26%

Via: Moz.com