Infographic: Hoe moet een call-to-action button eruit zien?

Een call-to-action button is het belangrijkste visuele element in je website. Deze button maakt of kraakt je website. Er zijn alle vele manieren en ideëen geweest over de beste call-to-action button. In een eerder artikel heb ik geschreven over de beste conversie button. Daarbij was het ook belangrijk op de usp’s te vermelden. Op basis van een onderzoek onder 100 websites is er een infograpic gemaakt.

Oranje blijft in

Groen zien we steeds vaker terug, maar oranje blijft toch nog koning. De kleur oranje kan je met heel veel andere kleuren combineren, behalve bij rood en geel. Groen is ook een universele kleur en kan bij vrijwel iedere kleur worden gebruikt. Toch gebruiken de websites voor het merendeel de kleur oranje, omdat dit de beste conversie brengt. Marketeers kunnen niet zomaar iets veran deren, want de huisstijl blijft heilig. Ik ben van mening dat je call-to-action button een andere kleur moet hebben dan de kleur in je logo.

Afgeronde of rechte hoeken

De voorkeur voor een call-to-action button wordt gegeven aan afgeronde hoeken. Ik vindt het zelf ook wel prettiger om naar te kijken en het trekt meer de aandacht. Een button met rechte hoeken lijkt op een afbeelding en springt er niet uit. Een ronde hoek wijst naar binnen, waardoor de bezoekers snel naar deze button gaan en lezen wat er in de button staat.

bestel buttons

Tekst in uw button

Welke tekst er in een button moet staan heeft ook een aanzienlijk effect of de conversie. Ga je voor de keiharde conversie of wil je de bezoekers heel subtiel naar een conversie werken. Bekende kreten zijn: Bestel Nu! en In winkelwagen. Het gebruik van de term winkelwagen heeft de voorkeur bij de meerderheid van de webshops. Houdt in iedere geval de call-to-action heel simpel en gebruik geen tekst in de button zoals “vraag nu informatie aan over uw polis”, maar zet dan in de button bijvoorbeeld “vraag aan”

Grootte van de button

De grootte van een button is ook heel belangrijk. Een kleine button valt niet op een een te grote button kan zelfs afschrikken. De voorkeur gaat uit van een call-to-action button met een formaat van 100-150 pixels of van 150-200 pixels. Dit formaat is ook voldoende om een call-to-action tekst in de button te zetten.

Extra’s in/bij een call-to-action button

Er zijn nog een aantal extra’s die je in een button kan plaatsten. Een daarvan is het gebruik maken van pijltjes in de button. De bezoekers zien dit icoon als “afspelen” en dus om verder te gaan. Let wel op dat je niet meer dan 2 pijltjes gebruikt anders kan dit de bezoeker afleiden om ergens anders naar te kijken. Je zou in de button nog een USP kunnen vermelden. Ik geef de voorkeur aan om de USP’s vlakbij de conversie button te plaatsen

Hieronder de infographic met de resultaten uit het onderzoek.

infographic-call-to-action

Via: Frankwatching