Title tags: waarom zijn deze zo belangrijk?

Veel mensen vragen zich af: wat voor title tag moet ik mijn product-, categorie-, langdingspagina etc geven. En dit is een zeer goede vraag, want de title tag is een van de belangrijkste punten in je seo optimalisatie. Door relevante zoekwoorden in je title tag te voegen, helpt dit jouw om bezoekers naar je website, blog of webshop te sturen. Om je op de goede weg te helpen zal ik een aantal tips geven op je title tag te optimaliseren.

Onderzoek

Ga eerst op onderzoek uit op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Google AdWords Keyword Tool kan je op weg helpen. Net zoals Google Trends. Let er wel op dat Google nooit de ware getallen publiceert. Het is dus mogelijk dat het zoekvolume niet overeenkomt met de werkelijkheid. Start met het vinden van zoekwoorden die dicht bij jouw website/webshop staan en ga vervolgens steeds uitgebreider zoeken.

Bij het zoeken van relevante zoekwoorden is het belangrijk om in de gaten te houden wie jouw concurrenten zijn. Ga in Google kijken welke concurrenten je hebt op de desbetreffende zoekwoorden en vervolgens analyseer je hoe jou concurrenten haar titels maken.

Relevante zoekwoorden

De titel kan jouw seo maken of kraken. Bij het maken van een goede titel let dan op of deze titel relevante zoekwoorden bevat. Start de titel met jouw belangrijkste woord van je pagina. Google vindt het eerste woord belangrijk. Seo technisch kan je nu een aantal overige zoekwoorden toevoegen zoals: online, kopen, goedkoop etc. Voor een vriendelijke titel maak je er een mooi zin van. Een voorbeeld van 2 verschillende titels.

Herenschoenen goedkoop online kopen | voordelige webshop | Shop.nl
Herenschoenen | Gratis verzending | >1000 artikelen | Shop.nl

Ik zou persoonlijk voor de 2de titel kiezen, omdat deze veel vriendelijker is én je laat al 2 usp’s zien van je shop.

Titel lengte

Je kan nog zo’n mooie en goede titel hebben, maar als deze meer dan 70 karakters bevat wordt de titel afgekapt. Dus als je titel 100 karakters bevat worden de laatste 30 karakters niet getoond. De titel wordt veelal per woord dan afgebroken, maar dit betekent dat je title niet volledig is. Veel websites en webshops gebruiken de naam van de website/webshop in de titel. Dit betekent dat je minder karakters overhoud in de titel. In onderstaand voorbeeld zie je dat de titel wordt afgekapt. De volledige titel van de pagina is: Voetbalschoenen, Sportschoenen & Tennisschoenen Online? Sportstore.nl

Optimaliseren

Zodra je de title tags hebt aangemaakt, is het niet achterover leunen en genieten. Controleer om de zoveel tijd (ongeveer per kwartaal) de title tags. In deze tijd kan er namelijk wijzigingen zijn geweest in het zoekgedrag van je (potentiële) klanten. Hieronder staat nog een voorbeeld, waarbij ik een aantal suggesties geeft om de title tags te verbeteren. Mijn zoekwoord was “herenschoenen”.