De CTR in Google SERP’s van verschillende zoektermen

Iedereen weet dat je in Google gevonden moet worden. maar het is allemaal niet zo makkelijk om op de eerste pagina te komen, laat staan op de eerste positie. Je kan steeds bezig zijn met je seo, maar als je niet weet wat dit oplevert dan ben je ook niet goed bezig. Als je bijvoorbeeld op positie 5 sta en je wilt naar positie 3 wat levert mij dit op? Onderstaande afbeeldingen laten zijn wat de CTR is per positie, maar ook per type zoekterm. De verschillende zoektermen zijn: product, algemeen, merk en long tail.

Onderzoek

Dit onderzoek is gebasseerd op een database van 14.507 zoekopdrachten van verschillende type websites. De data is verzameld in Google Webmaster Tools. De data bevat verschillende zoekopdrachten, die voor een breder perspectief zorgen. Elke zoekopdracht werd geanalyseerd en gemarkeerd als “Merk” als het een domeinnaam bevatte. Zoekopdrachten werden gemarkeerd als “Product” als ze productnamen bevatten. Als de zoekopdracht geen merk of product was, dan werd dit gemarkeerd als ‘Algemeen’.

CTR van alle zoektermen

Het is niet gek dat pagina 1 de hoogste CTR (52%) heeft. Wat wel opvallend is aan dit onderzoek, is dat de totale top 10 een CTR heeft van 208%. Dat betekent dat de Google gebruikers gemiddeld meer dan 2 keer terug keren om naar een andere website te gaan.

CTR van zoektermen op basis van merk

Als men zoekt op een merk in combinatie met een andere zoekterm dat is de positie niet meer zo bepalend. Plek 1 geeft nog steeds de hoogste CTR, maar plekken 3, 4, 5, en 10 geven nog steeds een CTR van meer dan 30%. De totale CTR van de top 10 is maar liefst 306%. De Google gebruikers gaan dus gemiddeld meer dan 3 keer terug naar Google om te zoeken.

CTR van zoektermen op basis van product

De productzoektermen geven vrijwel dezelfde verhouding aan als bij alle zoektermen. Plaatst 1 is nog steeds de belangrijkste positie met een CTR van boven de 50%. Ook bij de zoektermen voor producten klikken de mensen meer dan 2 keer op en serp op de eerste pagina. Dus als ze het gewenste product niet hebben gevonden keren ze weer terug om op de volgende serp te klikken.

CTR van algemene zoektermen

Voor de algemene zoektermen ziet de grafiek hetzelfde uit als bij alle andere. De serp op de eerste plek heeft wel een lagere CTR in vergelijking met bovenstaande zoektermen. Plek 10 heeft nog wel een kleine opleving ten opzichte van plek 9.

In deze grafiek zijn bovenstaande grafieken verwerkt. Het is hier duidelijk te zien dat de merk zoektermen veel gelijkmatiger wordt verdeeld dan de andere. De andere laten een gelijknamige afname zijn van de CTR.

CTR van longtail zoekwoorden



Bovenstaande grafieken laten de longt tail zoekwoorden in. Een belangrijk verschil wat meteen te zien is, als er meer zoekwoorden worden gebruikt de CTR van de eerste plek stijgt. Bijvoorbeeld bij 3 zoekwoorden is dit 51%, bij 4 is dit 58% en uiteindelijk bij 5 zoekwoorden is de CTR 65%. Als een zoekterm meer dan 5 woorden bevat dat heb je vanaf plek 8 een CTR van minder dan 10%. Conclusie voor de longtail: des te meer zoekwoorden er worden gebruikt, des te hoger je moet staan.

Via: SEOmoz