Google Panda brengt voorlopig nog weinig schade

Op 12 augustus werd de Panda update van Google uitgerold in Nederland. De verwachting was dat de vergelijkingsites/affiliatesite een grote klap zouden krijgen in de ranking. Google zou de websites beu zijn die door middel van affiliates en andere handige link trucjes veel geld verdienen, maar weinig nieuws hebben. Google wil namelijk zoveel mogelijk unieke content hebben. De grote klap blijft dus (voorlopig) nog achterwege. Sites zoals Beslist.nl zagen hun rankings in Google nauwelijks veranderen. Oftewel de algortime update heeft in Nederland nog weinig gebracht voor echte content websites.

In het buitenland zijn de vergelijkingssites wel afgestraft. Bijvoorbeeld Ciao en Twenga zagen na de algoritme update het aantal bezoeken dalen met 70-90% en dat is natuurlijk heel veel. Deze website moeten nu met nieuwe en unieke content komen om de ranking in Google te verbeteren.

Wat is Google Panda?

Met de Panda update wilde Google een eind maken aan websites die niks nieuwe leveren, oftewel vergelijkingssites. Deze sites “kopiëren” de content van een andere website. Maar Google Panda heeft ook een nieuwe functie toegevoegd in het algoritme namelijk, bezoekersgedrag. Aan de hand van je bouncepercentage en time on site kan je ranking ook veranderen. Bij een lage bouncepercentagen en een hoge time on site ziet Google dat je een relevante pagina hebt en dus beloont Google dit met een hogere ranking.