Google ranking factors na penguin 2.0

In mei 2013 kwam Google met een nieuwe grote update namelijk Penquin 2.0. Deze update heeft weer effect gehad op een aantal websites. Door deze update is er een kleine verandering gekomen in de ranking factors. Zo blijft de url nog steeds belangrijk en hebben de anchor teksten nog veel invloed op de rankings. Wat steeds belangrijker gaat worden is dat je veel plussen moet gaan verzamelen. Vorige week kwamen Searchmetrics en Netmark met resultaten van hun onderzoek welke factoren zwaar wegen bij het bepalen van de rankings in Google.

De top 10

Er zijn een aantal factoren die nog steeds belangrijk zijn voor een goede indexering. Allereerst heeft een goede domeinnaam grote invloed op de ranking. Heb je een url met het zoekwoord erin dan scoor je automatisch heel hoog. Daarnaast zijn het aantal inkomende links op de pagina van invloed. Vooral het aantal links die naar de homepagina gaan. Wat steeds belangrijker wordt is de invloed van Google+ op de rankings. Langzaamaan moeten bedrijven een strategie gaan beginnen met Google+.

top-10-factors

Content SEO

Content is en wordt steeds belangrijker. Een pagina met goede content wordt door Google gewaardeert. Denk daarbij aan het gebruik van keywords, interne links, headers en afbeeldingen. Daarbij zjn het aantal links en keywords het belangrijkst. Daarbij moet je niet vergeten dat een contentpagina ook meerwaarde heeft en dus geen kewyword spamming heeft. Probeer daarom de content zo veel mogelijk informatief te houden. Voor een goede contentpagina heb je minimaal 300 woorden nodig. Sommige spreken dit tegen, maar ik ben wel voorstander van een contentpagina met minimaal 300 woorden. Er zijn ook al berichten dat het minimum aantal woorden richting de 400 of zelfs 500 gaat.

content-ranking-factors

factors-content

Social Media SEO

Social Media is de laatste tijd meer gebombardeerd als het nieuwe linkbuilding kanaal. Veel bedrijven plaatsten links op een scoial media kanaal en terecht, want dit heeft wel degelijk invloed op de rankings. Toch vindt ik de onvloed van social media tegenvallen als ik deze resultaten zie. Alleen Google+ heeft duidelijk een positieve meerwaarde. De plussen op Google+ worden steeds belangrijk. Dit blijft voor veel bedrijven nog een uitdaging.  Google+ is nog niet echt opgepakt door de Nederlanders.

social-media-ranking-factors

Linkbuilding

Linkbuilding zal nog steeds belangrijk blijven voor je seo strategie. Het aantal links zal een grote invloed hebben, maar oom het gebruik van anchor teksten. Uit het onderzoek blijkt ook dat links met een “nofollow” toch invloed hebben.De kwantiteit moet nu gaan plaats maken voor kwaliteit. Het aanvragen van links op startpagina’s en directory’s worden langzamerhand verleden tijd.

ranking-factors-backlinks

Technische SEO

Onderschat de invloed van de techchnische seo niet. In dit onderzoek wordt er weinig aandacht aan besteed. Alleen het onderdeel dat snelheid invloed heeft op je rankings. Denk daarbij aan de opbouw, structuur, java, css etc. die hebben ook allemaal invloed op je ranking.

technische-seo

Dit is een duidelijk overzicht met allerlei factoren die invloed hebben om je rankings. Het ouderwetse linkbuilding om veel linksaan te vragen wordt steeds meer verleden tijd. Google+ zal steeds belangrijker worden. Daarnaast is content nog steeds belangrijk, maar moeten de teksten niet de commercieel worden.