Linkbuilden na de Penguin update

Elke website heeft te maken met de updates van Google. De laatste grote update van Google was de Penguin update. Vooral affiliates en niet content sites zagen de rankings veranderen. Deze updates hebben ook effect op je linkbuilding strategie. Op SeoMoz kwam ik een geweldig artikel tegen over de linkbuilding in de post-Penguin periode. Wat is er nu wel en niet veranderd? Ik zal hieronder een samenvatting geven en mijn mening en ervaring geven.

Linkbuilding strategie

Als een dwaas gaan linkenbuilden is hetzelfde als naar een speld in een hooiberg gaan zoeken. Een vooraf opgezet plan biedt dan een uitkomst. Er zijn 4 vragen die je in je plan moet opnemen:

  1. Hoe ziet het huidige linkbuildingsprofiel uit?
  2. Hoe kom ik aan meer links?
  3. Welke anchor teksten ga ik gebruiken?
  4. Zijn er voldoende landingspagina’s om te linken of moeten er meer bijkomen?

Waar moeten de links komen
Google vindt het belangrijk waar de link staat. Een paar jaar geleden kon je de footer en de sidebars nog helemaal volgooien met links, maar Google vindt dit niet meer belangrijk en kan dit soms afstraffen. Tegenwoordig is het zo dat hoe hoger de link op een pagina staat, des te belangrijker dit Google vindt. Dus zet je belangrijkste link(s) in de eerste paragraaf vaan een landingspagina. Let op dat je het wel natuurlijk houd en niet elk woord gaat linken. Google adviseert om niet meer dan 100 links op een pagina te gebruiken.

Nofollow links
Een nofollow link geeft je website geen waarde. Kijk dus goed als je een link aangevraagd dat dit een follow link is. Een reactie plaatsen op een blogartikel met een link is meestal een nofollow link. Deze links kunnen je website geen schade toebrengen, maar helpen je ranking (bijna) niet. In sommige link analyse site zoals opensiteexplorer worden de nofollow links getoond met daarbij de page en domain authority. Ik vermoed dat deze links toch een klein beetje effect kunnen hebben op je rankings.

Brand links
Het is leuk als je handelt in herenschoenen en dat je alleen links aangevraagd met als acnhor tekst “herenschoenen” en die linken naar de homepagina. Maar branded links zijn zeker zo belangrijk. Al is het alleen maar om je brand bekent te maken. Deze links hoeven niet alleen naar je homepagina maar kunnen ook naar je landings pagina. Zo kan je ook links aanvragen met als acnhor tekst “zalando herenschoenen” en linken naar een ladingspagina over herenschoenen.

Keyword anchor tekst
Keywords als acnhor tekst gebruiken is nog steeds een snelle optie om snel te scoren in Google. Ik zie nog steeds dat dit effect heeft in Google en dat deze pagina’s snelle worden opgenomen. Toch zijn er ook signalen dat Google dit steeds minder waardeert.

Landingspagina hiërarchie
Door de vele interne links kan het zijn dat een pagina alleen maar links krijgt en de andere weer niet. Om terug te komen op de herenschoenen, kan het zijn dat je op iedere contentpagina een link naar herenschoenen wilt hebben. Dit kan kan het evenwicht verstoren in de link hiërarchie. Plaats ook nooit meer dan 100 links op een pagina.

Content kwaliteit
Content is nog steeds koning bij Google. Maar zorg er wel voor dat de content van de landingspagina gaat over de wat er in de H1 en in de url staat. Dus een landingspagina met als url en titel herenschoenen moet niet gaan over spelcomputers. Lijkt me logisch.
Daarnaast moet je ook rekening houden dat je teksten schrijft voor de klant en niet voor Google. Ook al wil je dat de pagina goed in Google scoort, moet je voor de klant schrijven. Een hoge bouncerate kan namelijk effect hebben op je ranking.

Links zoeken

Nu gaat het echte werken beginnen. Er zijn verschillende manieren om aan links te komen. Hieronder staan een aantal voorbeelden voor je linkbuilding strategie.

Concurrenten
Het is interessant om te achterhalen waar de concurrenten zitten. Zo kan je achterhalen waar de concurrenten de links hebben staan en kan je ook links aanvragen op die sites. Door dit te doen weet je dat je ranking omhoog gaan, maar je zal waarschijnlijk niet boven je concurrent komen ten staan. Ik maak gebruik van de volgende sites

Op deze sites kan je gratis analyses doen. Maar je kan er ook voor kiezen op een betaalde pakket te nemen. Je krijgt dan meer informatie.

Directory’s en startpagina’s
Er zijn talloze directory’s en startpagina’s. Maar een enkele heeft ook daadwerkelijk effect op je ranking. Bijvoorbeeld startpagina.nl en startkabel.nl hebben invloed op je ranking. Voor internationale directory’s is dmoz.com een hele goede. Ik verwacht dat links die op een directory steeds minder waard gaat worden.

Blogs
De beste links zijn momenteel links op een blog. Maar een link op een blog krijg je niet zomaar. Of je moet ervoor gaan betalen. Om een link op een blog te krijgen gaat meestal eerste een traject vooraf. Je zal eerst in contact moeten komen met de blogger. Naar verloop van tijd is het dan mogelijk dat de blogger een link naar je site wilt plaatsen zonder dat je ervoor hoeft te betalen. Een goed artikel staat op problogger.

Als je eenmaal een relatie hebt opgebouwd met een aantal blogs dan kan je ook persberichten gaan versturen. Deze blogs zullen dan eerder je persbericht plaatsen. Het is dan te hopen dat meerdere sites dit persbericht oppakken, zodat je meer links krijgt.

Klanten vragen om een link
Als webshop eigenaar kan je jouw klanten ook benaderen om een link te plaatsen. Als vergoeding zou je bijvoorbeeld een kortingsbon kunnen geven. Je zou deze klanten in een keer kunnen benaderen met een gepersonaliseerde bulkemail versturen. Je zou dit bijvoorbeeld als een actiemail kunnen versturen. “Nu 10 % korting op het gehele assortiment”.

Social Media
Er komen steeds meer meldingen dat links op Social media steeds belangrijker worden. Vooral links op Google+ zullen in waarde gaan stijgen in 2013. Links op Twitter en Facebook zijn van iets mindere waarde maar hebben nog steeds effect op je ranking.

Links volgen

Nu je de links hebt aangevraagd en ze staan er op dat je er nog niet klaar mee. Ik gebruik een Google Doc bestand op de je links te volgen. Zo kun je direct zien welke links je heb aangevraagd en welke uiteindelijk zijn goedgekeurd of afgekeurd. Als je links naar landingspagina’s heb aangevraagd dan kan je bij houden wat de anchor tekst is en naar welke landingspagina de link gaat. Je kan via de 3 eerdere genoemde sites bij het onderdeel concurrenten ook je links volgen of ze door Google zijn gevonden.

Conclusie

Linkbuilding in een strategie voor een langere termijn. Met sommige links kan je op korte termijn al snel resultaat halen, maar dat zit je vooral in een niche markt. Kwalitatieve links zal steeds belangrijker worden en het vinden van de juiste site zal nog niet zo makkelijk zijn. Links op blogs en social media vindt Google belangrijk en daarom moet je hier op focussen.