Meer online omzet en bestedingen in 2013

online omzet nederland
Ondanks de slechte economische omstandigheden was het voor de webshops toch een succesvol jaar. De online omzet is in 2013 gestegen naar 10,6 miljard. In 2012 was dit nog 9,8 miljard. Daarentegen staat ook de toename in de online bestedingen. Deze steeg met 8,4%. In de toekomst zullen de bestedingen steeds meer verschuiven van offline naar online.

Online omzet stijgt met 8,5%

online omzet nederland

De omzet die online werd gedaan steeg van 9,8 miljaard naar 10,6 miljard. Dit is een stijging van 8,5% Voor 2014 wordt een verdere stijging verwacht van 9 tot 10%, dus ongeveer 11,5 miljard aan online omzet. Bijna 11 miljoen Nederlanders hadden in 2013 een online aankoop gedaan. Het gemiddelde orderbedrag is wel iets gedaald van € 111,- naar € 109,-. Het gemiddeld aantal bestellingen is wel gestegen van 8,3 naar 9. Dat betekent dat de Nederlanders steeds vaker ook kleinere bestellingen online doen.

Online bestedingen gestegen met 8,4%

Mediabestedingen Nederland

De afgelopen jaren is er steeds meer in online geïnvesteerd. In 2013 werd er 8,4% meer in online geïnvesteerd dan in 2012. De groei in zowel de omzet en bestedingen is vrijwel gelijk. in de offline amrketing wordt minder geïnvesteerd. De mediabestedingen steeg met 0,8%. In 2014 wordt er een groei verwacht van 2,7%.

Minder in affliate maar meer in search en display

online-bestedingen-search-dispaly-affiliate

Online marketeers hebben in 2013 minder aan affiliate marketing uitgegeven. De bestedingen in affiliate marketing daalden met 3,1%. De online marketeers verhoogden de investeringen in search (+14,3) en display (+6,8%). De stijging in display marketing heeft vooral te maken dat er meer in Google en Facebook werd geïnvesteerd. Vooral de kleinere bedrijven die in de consumenten producten, retail, vrije tijds besteding en ict service zitten, staken meer geld in de display reclame.

Verwachtingen voor 2014

Voor 2014 wordt verwacht dat de online omzet met ongeveer 9-10% zal gaan stijgen. Ook zal de marketing bestedingen gaan stijgen met ongeveer 2,7%. Men verwacht dat er steeds meer op basis van CPM wordt geadverteerd.

Via: Thuiswinkel.org en IAB