Nederlandse bedrijven vergeten de kansen op internet

De bestedingen van de Nederlanders lopen op internet iets achter ten op zichte van andere Europese landen. Uit het onderzoek “Interned” van The Boston Consulting Group (BSG) blijkt dat de e-commerce in Nederland nog veel meer kan goeien. Vooral de Nederlandse bedrijven missen veel kansen die er liggen. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Google Nederland. 

Nederlandse internet economie
Uit dit onderzoek blijkt dat de Nederlandse internet bestedingen 24 miljard waren in 2009. Van deze 24 miljard wordt er voor 12 miljard geconsumeerd. Dit betekent dat alle internet bestedingen zorgen voor 4,2% van het BBP. Ten opzichte van andere landen loopt Nederland hier nog op achter, Engeland (7,2%) en Zweden (6,6%).

Bestedingen en betrokkenheid Nederlandse bedrijven ligt nog ver achter
De Nederlandse bedrijven lopen nog ver achter ten opzichte van andere bedrijven als het gaat om betrokkenheid en bestedingen. Echter de Nederlandse overheid en de consumenten hebben wel veel betrokkenheid met internet.

Kansen voor bedrijven
Er zijn nog genoeg kansen voor mkb-bedrijven in Nederland. Bedrijven die online actief zijn hebben hun omzet zien groeien met 3% en de bedrijven die niet actief zijn bleef de omzet gelijk. De totalen online bestedingen zal naar verwachting in 2015 stijgen naar 41 miljard (5,9% van BBP). De online consumptie zal verdubbelen in 2015 naar 25 miljard. Er is dus nog veel omzet te behalen voor de bedrijven de komende jaren.

Download het rapport: Interned