Online marketing optimaliseren voor de feestdagen

holiday_predictions_2014_graphs_EMEA_tag_4
De feestdagen komen eraan, dus voor veel webshops komt er (als het goed is) een hectische periode aan. De verwachting is dat consumenten dit jaar meer gaan besteden dan vorig jaar. Dus veel kansen voer de online retailers. Adobe heeft een onderzoek gedaan naar de online verkopen in Europa.

Inkopen voor de feestdagen zijn begonnen

In Nederland en België beginnen de inkoppen voor de feestdagen al deze week. Dit komt natuurlijk door Sinterklaas. Maar wat opvalt is dat in andere landen de kerstinkopen nu ook al zijn begonnen.

holiday_predictions_2014_graphs_EMEA_tag_4

Online aankopen wordt steeds groter

In Europa wordt verwacht dat de omzet voor de feestdagen € 21 biljoen zal bedragen. In Nederland wordt een omzet verwacht van € 530 miljoen. De verwachting is dat 19,3% van alle aankopen online wordt gedaan. Dat is een groei van 10% ten opzichte van vorig jaar. De online omzet zal in Nederland dan rond € 100 miljoen zijn. De grootste groei voor online aankopen is te zien bij mobiel. De gemiddelde stijging in Europa is 38% ten opzichte van vorig jaar. In sommige landen is de stijging meer dan 50%! Oftewel heeft jouw webshop al een responsive design?

Wat is nu de dag dat mensen gaan inkopen? In bijna alle landen is dit 1 of 2 weken voor de kerst, dus ook in de Benelux. Wat mij wel opvalt in onderstand grafiek, is dat de piek in Frankrijk op 7 januari wordt verwacht. Waarschijnlijk begint dat in Frankrijk de uitverkoop.

predictions_2014_graphs_EMEA_tag_2

Als online marketeer ben je als het goed is al lang bezig met je marketing activiteiten voor de feestdagen. Met deze gegevens kan je misschien nog wat aanpassingen doen. Voor volgend jaar kan je deze gegevens zeker gebruiken voor je online strategie.

Bron: Adobe