Ontwikkelingen in 2011

Eerder schreef ik al over de ontwikkelingen en trends in 2010. Nu volgen er een aantal te verwachten ontwikkelingen in 2011. Veel trends en ontwikkelingen die in 2010 zijn ingezet zullen in 2011 alleen maar groter worden. Er zullen meer tablets en smartphones komen. Ik verwacht dat steeds meer bedrijven social media gaan inzetten en specifiek location based marketing.  Ik heb hieronder een aantal verwachting geplaatst voor 2011.

Facebook

Ik heb maar Facebook in het algemeen genomen. Dit met name omdat Facebook een nieuw uiterlijk krijgt. In deze up-date komen veel nieuwe toepassingen zoals Facebook places en meer advertentieruimte voor bedrijven. Facebook zal langzamerhand Google gaan aanvallen op het gebeid van adverteren. Het is de bedoeling dat Facebook speciale advertenties plaatsen in combinatie met social media. Het is nu afwachten wat Google hier tegen kan doen.

Google Merchant

Google blijft natuurlijk niet stilzetten. Zo hebben zen een nieuw gat in de markt gevonden. Als we nu alle webshops bij elkaar brengen op een site dat moet het voor de consument gemakkelijker worden, denkt Google. En daarom komen ze met Google Merchant. In Google Merchant kunnen bedrijven hun webshop opgeven en producten inladen. Met dit nieuwe product zal Google weer veel geld verdienen aan advertenties en misschien zijn er ook extra kosten voor een hogere positie.

Nieuwe lay-out Google

Naar alle waarschijnlijkheid zal Google een nieuwe lay-out krijgen. Het gaat met name over de posities van de gesponsorde koppelingen. De verwachting is dat alle gesponsorde koppelingen aan de rechterkant zal verdwijnen en dar er 3 posities aan de onderkant erbij komen. Dit betekent dat er maar liefst 5 posities verdwijnen. Dit kan beteken dat de kosten per zoekwoord omhoog zal gaan.

Advertenties op Twitter

Twitter moet ooit eens geld gaan verdienen. Mijn verwachting is dan ook dat er steeds meer advertenties op Twitter te zien zijn. Nu zie je soms als bij “trending topics’ een onderdeel promoted staan. Daarnaar zullen er vast banners op de site komen. Misschien dat er speciale advertentie tweets komen.  Bedrijven klunnen waarschijnlijk ook adverteren op “trending topics”