PageRank R.I.P?

google-pagerank-logo
Veel seo-ers en webmasters kijken naar de PageRank van een website. Zij zien dit als een graadmeter van hoe waardevol een pagina is. Hoe hoger de PageRank des te waardevoller vindt Google de site. Dus is het belangrijk om een hoge PageRank te hebben om je concurrenten af te troeven. Maar de laatste maanden is de PageRank vaker ter discussie gekomen, omdat dit al maanden niet meer is geupdate. Dus is PageRank nog wel belangrijk en zien we die nog wel terug?

Al maanden geen PageRank updates

De laatste PageRank update was waarschijnlijk ergens in februari 2013. Inmiddels zijn we al bijna 9 maanden verder en is er in de tussentijd veel veranderd. Zo is er een Penguin 2.0 update geweest en vorige maand kwam Google met Hummingbird. Dit zijn wijzigingen in het algoritme en dus je PageRank. Je kan dus niet meer uitgaan van je PageRank, want dit zou weleens totaal anders kunnen zijn.

Matt Cutts gaf al eerder deze maand aan dat er dit jaar waarschijnlijk geen update meer komt van de PageRank. En misschien komt er helemaal geen update meer. Blijkbaar zit er een fout om de PageRank te bereken. Google is momenteel bezig met veel meer andere dingen en vinden dit niet belangrijk en daarom werkt er (bijna) niemand aan om dit weer te fixen.

En nu?

Hoe moet je nu als Seo-er / Webmaster verder? PageRank werd vaak gebruikt als linkstrategie. Je wilde een link hebben op een site met zo’n hoog mogelijke PageRank, want dit verbeterde je ranking. Linkbuilding is de laatste maanden heel veel veranderd. Het gaat vooral om social linking. Ervoor zorgen dat je site/artikel/landingspagina zoveel mogelijk wordt geliked, getweet, gepint of geplust. Daarnaast is het ook belangrijk dat je steeds verse content op je site moet plaatsen. Dus links op sites plaatsen die steeds nieuwe content plaatsen.

We moeten als seo-ers het tijdperk van PageRank gaan afsluiten en focussen op social linkbuilding en content refreshment.