SEO linkbuilding in een notendop

Om je posities te verbeteren in Google kan je werken aan goede content. Als er voldoende content op je site staat, dan Google je site snelle indexeren. Goede content is sowieso nodig, maar is niet altijd voldoende op goed te scoren. Een paar goede links kunnen je al helpen om op de eerste pagina te komen. Linkbuilding bestaat uit een aantal onderdelen waar je rekening mee moet houden. Daarbij moet je denken aan op welke sites ik de links moet plaatsen en welke naam moet ik de link geven. Hieronder staan de verschillende onderdelen met een uitleg hoe je dit moet aanpakken.

NoFollow en DoFollow links

DoFollow
Om ervoor te zorgen dat een link ook waarde heeft, moet je dit aan Google doorgeven. Je kan dit doen met een DoFollow link. Je html ziet er dan als volg uit:

<a href="http://www.google.nl/" target="_blank" rel="dofollow">Google</a>

De rel=”dofollow” is niet verplicht. Je zou dit onderdeel ook weg kunnen laten, maar zo weet je zeker dat Google waarde hecht aan de link. Deze links zorgen ervoor dat je seo linkbuilding ook daadwerkelijk effect heeft.

NoFollow
Sommige websites en vooral blogs gebruiken een nofollow link. Bij blogs zijn de links in de reacties bijna altijd een nofollow link. De link ziet er dan als volg uit:

<a href="http://www.google.nl/" target="_blank" rel="nofollow">Google</a>

Een nofollow link zegt tegen Google dat hij deze link niet moet waarderen. De waarde van een nofollow link is daarom heel laag. Sommige beweren dat een nofollow link nog steeds waarde geeft aan je site. Heel soms zie ik dit ook gebeuren, maar ik adviseer om vooral te focussen of de dofollow links.

Pagerank

google-pagerankÉén link op een goede pagina kan je linkbuilding al maken. Google geeft iedere site een pagerank. Pagerank wil eigenlijk zeggen hoe belangrijk Google deze site vindt. De pagerank loopt van 1 t/m 10. Alleen Google haalt pagerank 10 en Facebook haalt maar pagerank 9. Google berekent de pagerenk aan de hand van verschillende berekeningen. Een link op een site met pagerank 5 is vele malen beter dan een link op pagerank 2. LEt wel op waar je link geplaatst wordt op de site. De homepagina kan bijvoorbeeld een pagerank van 5 hebben, maar je link kan op een pagina staan met een pagerank van 2.

Deeplinking

Extern
Meestal worden links aangemaakt die direct naar de homepagina gaan. Maar met deeplinking kan je de landingspagina’s sneller een boost geven. Zo krijgen deze landingspagina’s ook externe links en dit geeft weer net meer waarde aan de pagina. Links van diverse sites is altijd het beste.

Intern
Je moet altijd intern gaan linken. Het is wel belangrijk dat dit een goede structuur heeft. Bijvoorbeeld op de homepagina plaats je links naar categorieën of hele belangrijke landingspagina’s. Maar je gaat niet linken van de homepagina naar specifieke pagina’s met geen volume. Zorg er dus voor dat er een soort linkpyramide ontstaat. Je zou eventueel ook vanuit een productpagina weer terug kunnen linken naar een categoriepagina.

interne-linkstructuur

Meta tags

Met de Panda en de Penguin update probeert Google de Meta tags minder balngrijk te maken. Ik zie nog wel dat dit nog effect heeft. Bijvoorbeeld je verkoopt kunstplanten, dan is het goed dat de linktekst “kunstplanten” of “kunstplanten kopen” beter is dan “klik hier” of “lees meer”. Ik adviseer wel om meerdere Meta tags te nemen, dus zoals het voorbeeld ook “kunstplanten”, “nepplanenten” en “voordelige kunstplanten”. Dan ziet Google dit niet als spam.

Links aanvragen

Om de links te krijgen op externe pagina’s moet je die gaan aanvragen. De makkelijkste zijn natuurlijk de startpagina’s en de directory’s. Dit zijn namelijk sites met een hoge Pagerank. Er zijn maar enkele van deze interessant zoals:

Dan zijn er ook nog sites met een hoge Pagerank, maar het is moeilijk om daar een link te krijgen. Dit zijn vooral de overheidsinstantie zoals, overheid.nl, gemeentesites en scholen.

Waarschijnlijk zijn er in jouw branche ook blogs aanwezig. Dit zijn interessante links, omdat de relevantie heel hoog is. Je zou een blogger kunnen benaderen om aan artikel te sturen met daarin een link naar je site.

Betaalde links is op korte termijn heel makkelijk scoren. Voor enkele Euro’s kan je op diverse sites staan met een hoge Pagerank. Maar als dit te veel gaat worden dan kan Google ingrijpen. Die geeft je dan een penalty en je site is bijna moet vindbaar. Kijk dus uit met te veel betaalde links en laat je ook niet afzetten.

Dit is in een notendop hoe je aan seo linkbuilding kan doen. Aanvullingen zijn altijd welkom!