Van de 5 p’s naar de 4 c’s en vervolgens naar de 5 a’s

Wie is er niet mee opgegroeid, de 4 p’s en later de 5 p’s. Deze aloude marketingmix gold 10 jaar geleden nog als één van de belangrijkste onderdelen in een marketingplan. Op scholen wordt je er nog mee dood gegooid, maar de 5 p’s worden steeds minder gebruikt. Maar met de opkomst van internet en social media wordt er steeds minder gebruik gemaakt van deze marketingmix. Ongeveer 3 jaar gelden werden de 4 c’s geintroduceerd en sinds kort ook de 5 a’s. De 5 a’s heeft weer een andere benadering dan de 5 p’s en de 4 c’s. Ik zal kort uitleggen wat de 5 a’s zijn en wat je er mee moet doen.

5 p’s

De 5 p’s bestaan uit product, prijs, plaats, promotie en personeel. Deze marketingmix wordt steeds minder tot bijna niet meer gebruikt. Op scholen wordt deze marketingmix nog gedoceerd, maar in het bedrijfsleven zal dit steeds minder belangrijk worden. Toch is het nog steeds interessant om de 5 p’s erbij te halen als je vooral offline verkoopt.

4 c’s

De 4 c’s zijn er gekomen door het veranderende medialandschap van offline naar online. Omdat online marketing anders is dan offline, is er ook een ander benadering en analyse nodig. De 4 c’s bestaan uit customer (value), cost, convenience en communication. Het grote verschil met de 5 p’s is dat je nu van buiten naar binnen kijkt in plaats van binnen naar buiten.

5 a’s

Sinds kort hebben we een nieuw model, de 5-a’s. De 5 a’s is er gekomen door het toenemende gebruik van social media. Met dit model is het mogelijk om je huidige social media activiteiten te analyseren en een strategie op te zetten. De 5 a’s bestaan uit: actie, alert, aandacht, ambassadeurs en aantrekkelijkheid. Ik zal hieronder even kort uileggen wat deze stappen inhouden

Actie
Wat post je op Facebook en wat op Twitter. Wat doet jouw bedrijf en wat wil je wel delen. Kortom het is belangrijk om te bepalen wat je op welke kanaal wilt plaatsen.

Alert
Wees alert op zaken die online spelen, zowel positieve als negatieve reacties. Maar let ook op of er nieuwe social media kanalen toetreden (Pinterest) of dat er wijzigingen zijn, Facebook Timeline.

Aandacht
Zorg dat je aandacht hebt voor iedereen. Een klant binnenhalen is leuk, maar een klant behouden is belangrijker. Beschouw niet iedere klant alleen als omzet, maar zie ze ook als een mens.

Ambassadeurs
Ambassadeurs helpen je bedrijf bekent te maken. Wees daarom blij als je een aantal ambassadeurs hebt die aan jouw bedrijf willen binden.

Aantrekkelijkheid
Zorg dat je aantrekkelijk wordt. Post niet alleen berichten over dat geweldige t-shirt of die fantastische laptop. Post ook leuke dingen en soms wat totaal niet met jou bedrijf te maken heeft.

De 5 a’s is een leuke aanvulling voor je sociale media plan. Deze 5 a’s helpen om je sociale media starten en vervolgens te analyseren.

Via: Frankwatching