Wat heb ik aan Google PageRank

Ben je net nieuw in de seo wereld dan heb je vast al wel eens gehoord van PageRank. Waarschijnlijk heb je gehoord dat dit heel belangrijk is en dat jij dit moet gaan verhogen. Sommige beweren dat PageRank achterhaald is en niet meer up to date is, maar ik zie nog steeds de waarde ervan in. PageRank is vooral belangrijk in je seo strategie, omdat dit een van de factoren is die je rankings bepaalt. In deze blogpost zal ik uitleggen wat Google PageRank precies is en wat je er aan hebt voor je seo strategie.


Wat is Google PageRank?

PageRank is niet meer dan een waarde die Google geeft aan een pagina. De waarde van een pagina loopt van 1 tot en met 10. Een pageRank van 10 is een bijna een illusie. Er zijn maar enkele site die een PageRank van 10 hebben. Google en Facebook staan echter niet in dit rijtje, maar Twitter wel.

Voor de meeste webshops en blogs eigenaren is een PageRank van 5 nog redelijk haalbaar. Als je een blog begint dan kan dit al snel een PageRank van 2 of 3 worden. Google vindt namelijk nieuwe content belangrijk en aangezien blogs regelmatig nieuwe content posten, beloont Google dit.

Heeft een hoge PageRank altijd een beter positie in Google?

Nee! Ook al heeft een pagina een PageRank van 5 dan kan een pagina met een PageRank van 2 nog steeds bovenaan staan. Google waardeert de pagina wel veel hoger, maar het zoekterm en de pagina is waarschijnlijk niet relevant genoeg. Met een hoge PageRank heb je wel meer kans om op de eerste pagina van Google te komen.

Wat kan ik ermee?

Als je gaat linkbuilden dan is het belangrijk dat de link op een pagina staat met een hoge pagerank. Dit heeft namelijk invloed op de PageRank van je site.

links-needed-for-google-pagerank

In bovenstaande grafiek staat een indicatie van hoeveel links je nodig hebt om een PageRank te krijgen. Dit geeft een indicatie hoeveel links je nodig hebt om een PageRank te behalen. Zoals je ziet is een PageRank 3 of 4 best haalbaar.