Apple, is er ook nog iets anders?

Apple, Apple en nog eens Apple. Ik krijg soms het gevoel dat er naast Apple geen andere merken zijn. Er kan van mij geen dag voorbij gaan of ik zie ergens wel Apple staan.

Ik heb zelf geen producten van Apple, vraag mij niet waarom want dat weet ik gewoon niet. Ik begrijp dat er mensen merkgebonden zijn, maar als je een tatoeage neemt van Apple gaat dat voor mij toch iets te ver. Waarom is er niemand die een Philips of Nokia tatoeage heeft. Hoe krijgt Apple dat toch allemaal voor elkaar?

Apple is de koning in het creëren van hypes. Hypen van een product is voor Apple kinderspel. Wat voetballen is voor Messi, is hypen voor Apple. Apple creëert heel gemakkelijk een hype. Doe net alsof er wat informatie is gelekt van je product, laat een medewerker per ongeluk een paar foto’s verspreiden en de hype is gecreëerd. Als een olievlek verspreid het over het internet. Als Nokia of Philips een nieuw product introduceren zie ik dit niet snel gebeuren. Laatst zijn er foto’s opgedoken van de nieuwe IPhone 4G. Er wordt gelijk gespeculeerd wanneer de release zal zijn en vergeleken met HTC en Nokia.

Ook ik doe nu mee aan de hype van Apple. Ik schrijf er over, mensen lezen dit en het balletje rolt verder. Zal dit ooit overgaan? Wie wee, ik hoop het een klein beetje wel. Ik vind het wel eens leuk als een groot bedrijf heel even op zijn bek gaat en terug bij start begint. Zo kan het bedrijf weer back to basics en zo de dingen doen waar zij goed in zijn.

Een ander belangrijk voordeel van Apple is dat zij weinig nieuwe producten maken. Nokia en Philips komen elke week zo niet elke dag met een nieuw product. Door deze strategie toe te passen wordt er bij de afnemers honger gecreëerd om het nieuwe product aan te schaffen. En zo gaat het balletje weer rollen als eenmaal informatie “uitlekt” van een nieuw product.

Er rest mij niks anders dan Apple een compliment te geven over hun branding. Zij kunnen zichzelf zo positioneren alsof het lijkt dat niemand aan hun producten kunnen tippen. Ook al zijn er bijvoorbeeld bij de IPad en aantal mindere punten, er wordt maar weinig over geschreven.