Online bestedingen met 11% gestegen in 2010

Nederlanders kopen steeds vaker producten online. Thuiswinkel Waarborg kwam deze week met hun halfjaarlijks onderzoek over online bestedingen. In 2010 is het totale online bestedingen gestegen naar 8,2 miljard en dat is een stijging van 11% ten opzichte van 2009. Mijn verwachting is dat we dit jaar de 10 miljard gaan halen.

Bijna € 900,- per persoon

In 2010 plaatsten 9,25 miljoen mensen een bestelling online. Daarvan hebben ongeveer 600.000 mensen voor het eerst een online bestelling gedaan in 2010. Per persoon is er  voor ongeveer € 890,- online besteed. Ten opzichte van 2009 is dit een stijging van 4%. Dit is toch een mooie televisie per persoon.  In 2011 zal de groei van het aantal mensen die online besteld verder groeien.

Iets meer dan 7 bestelling per persoon

Er vonden bijna 70 miljoen online bestellingen plaats per persoon. Dit betekent dat er 7,4 bestellingen per persoon waren in 2010. Daardoor komt de gemiddelde orderwaarde uit op € 119,-. Dit is een daling van 14% per order.

Grootste omzet bij reizen

Online je reis boeken is zeer populair bij de Nederlanders. Daarom is reizen het grootste online segment met een omzet van 3,51 miljard in 2010. Hiervan wordt 2,15 miljard besteed aan pakketreizen en appartementen en 1,36 miljard aan vliegtickets en reizen. Ander belangrijke online segmenten zijn telecom (960 miljoen) en kleding (555 miljoen).

In 2011 is de verwachting dat er meer online besteed gaat worden. Met de opkomst van de smartphones is er voor de webshops een nieuwe markt op hun producten aan te bieden.