Webwinkelvakdagen: mobile seo en omnichannel

webwinkelvakdagen
Gisteren was ik op de Webwinkelvakdagen 2014 in de Jaarbeurs. De Webwinkelvakdagen is een must voor iedere webwinkeleigenaar. Naast de vele bedrijven om zaken mee te doen zijn de diverse sessie die er worden gegeven zeker interassant. Gisteren ben ik naar 4 sessies geweest. Deze gingen over mobile seo, b2b e-Commerce, tips en tricks voor emailmarketing en klanttevredenheid. Ik zal 2 van deze sessies uitlichten en tijdens de beurs zag ik veel bedrijven zich richten op omnichannel. Misschein wel de trend voor 2014?

Druk maar interessant

Net zoals bij andere jaren was het druk bij de diverse sessies. Vooral bij de sessie van Pieter Zwart (Coolblue) over klanttevredenheid was het extreem druk. Dit zegt natuurlijk veel over het succes van Coolblue. Maar naast de verschillende sessies was het ook zeker interessant, vooral voor de beginnen webwinkeliers. Voor alle facetten voor het starten van en webshop kon je terecht. Van verpakkingen tot aan betaaloplossingen en van e-mailmarketing tot verzenden.

webwinkelvakdagen-2014

Mobile SEO

De sessie over mobile seo werd gegeven door Ray Bogman van SupportDesk. Mobile seo is in opkomst. In 2013 werd er door de grote bedrijven al aandacht besteed aan mobile seo, maar nu is het tijd voor de rest. In zijn Prezi gaf hij dan het responsive design steeds vaker gebruikt word en dan de m. en .mobi sites gaan verdwijnen. Voor een responsive design hoef je maar 1 sitemap in te leveren in tegenstelling tot bijvoorbeeld een m. site. Een andere vorm is in opkomst en dat is Dynamic Serving. Het verschil met respsonsive design is dat je bij Dynamic Serving een andere html gebruikt voor mobiele weergave. Google gebruikt voor mobile seo andere algoritme en vindt snelheid heel belangrijk. Mobile seo zal in 2014 zal bij veel bedrijven meer de focu krijgen.

Klanttevredenheid

De sessie van Pieter Zwart ging over de klanttevredenheid van Coolblue en hoe belangrijk zij dit vinden. “Verzendkosten zijn stom en daarom doen wij daar niet aan” zegt Pieter. Coolblue vindt klanttevedredenheid heel belangrijk en daarom wordt er eerst gekeken naar de tevredenheid en dan pas naar de omzet. Om de klanttevredenheid te meten maken zij gebruik van de Net Promoter Score (NPS). En natuurlijk scoren zij extreem hoog. De focus op klanttevredenheid zal de komende jaren blijven en het aantal shops zal verder worden uitgebreid. In de komende maanden/jaren wordt er ook onderzocht om uit te breiden naar landen zoals Duitsland, Frankrijk en Engeland.

Omnichannel

Er was een speciale hoek met bedrijven die omnichannel oplossingen aanbieden. Omnichannel heeft een vergelijking met Multichannel, maar toch is er een verschil. Met omnichannel haal je bijvoorbeeld de online wereld naar je winkel. Zo kunnen de klanten in de winkel via de tablet producten aankopen. Dit lijkt misschien gek, omdat je ook thuis op de tablet kan bestellen, maar toch heeft dit invloed oin het koopgedrag. De omnichannel staat nog in de kinderschoenen, maar kan voor veel winkeliers een oplossing zijn om de webshop en de winkel te combineren.