Facebook Timeline voor bedrijven, wat nu?

En opeens was het het daar, op 29 februari 2012 kwam Facebook met Facebook Timeline voor bedrijvenpagina’s. Nog voordat Facebook haar presentatie zou gaan geven over de nieuwe Timeline, waren de eerste nieuwe Facebook Timeline pagina’s online. Het gaat om de pagina’s van Coca Cola en Starbucks. Deze bedrijven hebben blijkbaar achter de schermen samengewerkt met Facebook om de nieuwe Timeline direct online te plaatsen. Voor velen was dit niet een verrassing en zat het er al aan te komen. Maar deze aanpassing heeft toch wel consequenties op een aantal gebieden in je Facebook marketing. Ik zal een aantal belangrijke punten eruit lichten.

Cover

Het eerste waar je als bedrijf aan de slag moet is om een mooie cover te maken. De afmetingen van deze cover zijn 850 pixels breed bij 315 pixels hoog. Er is dus voldoende ruimte om iets leuks in de cover te plaatsten. Deze timeline kwam al eerder uit bij de persoonlijke profielen en sommige hebben een leuke cover gemaakt in combinatie met zijn of haar profielfoto. Voor bedrijven is dit ook een leuke toevoeging, maar houdt er wel rekening mee dat je profielfoto nog wel duidelijk is voor je fans. Je wilt tenslotte wel duidelijk opvallen welk bedrijf je bent in iemands nieuwsoverzicht.

Tabs

Het tijdperk van de welkomsttabs is met de komst van Timeline definitief voorbij. De uitdaging is nu om  zonder agressieve marketing welkomsttabs nieuwe fans te zoeken. Aan de ene kant is het voor de bedrijven wel goed dat deze tabs weg zijn, omdat nu alleen echte fans fan worden. Aan de andere kant, wordt het nu iets moeilijker om ervoor te zorgen dat je pagina steeds meer fans krijgen. Want fans geven gemiddeld meer uit aan jouw bedrijf dan niet fans. De tabs blijven wel bestaan. Deze tabs worden nu weergeven naast je foto’s en likes. Een voordeel is wel dat je een afbeelding kan maken van ongeveer 100 pixels groot om de aandacht van je fans te trekken. Als je meer dan 2 tabs hebt, komt er een dropdown waar de overige tabs staan.

Geschiedenis

Een leuke nieuwe feature in de Timeline is dat bedrijven nu hun geschiedenis kunnen posten. Bijvoorbeeld je kunt je datum van oprichting weergeven. Vervolgens een aantal belangrijk gebeurtenissen voor het bedrijf. Hiermee geef je jouw fans wat meer informatie over het bedrijf. Je kunt een bericht ook meegeven als “Hoogtepunt”/ “Star”. Je bericht wordt dan over de gehele breedte getoond. Dit is bijvoorbeeld interessant voor acties of andere belangrijke posts. Het kan zijn dat je al een Facebookpagina hebt aangemaakt en al wat post hebt geplaatst, maar je site/webshop is nog niet live. Bijvoorbeeld je eerste post is op 1 januari 2012, maar je geeft aan dat je bedrijf is opgericht op 1 februari 2012 (je site/webshop ging live). Al je dit aangeeft dan betekent dit dat al je post voor 1 februari worden verwijderd. Dit is misschien iets om rekening mee te doen.

Conclusie

Met de nieuwe cover kan je als bedrijf veel doen. De geschiedenis toevoeging vindt ik een leuk extratje. De welkomsttabs is nu weliswaar weg, maar je kan nog steeds gebruiken maken van tabs. Over het algemeen ben ik tevreden over deze wijziging. De Facebook Timeline voor bedrijven gaat pas voor iedereen in vanaf 30 maart. Maar je kunt nu alvast ideeën opdoen en je facebookpagina alvast veranderen. Wil je nog meer weten over de Facebook Timeline, dan heeft Facebook een lijst gemaakt wat de veranderingen zijn en wat je ermee kan doen.