Facebook wordt vernieuwd

Facebook krijgt de komende tijd een nieuwe uitstraling. Belangrijke ontwikkelingen zijn de lay-out van de profielpagina’s en er komen steeds meer mogelijkheden voor bedrijven om te adverteren. Facebook gaat hierdoor langzamerhand de concurrentie aan met Google. De nieuwe ontwikkelingen op Facebook kwam aan het licht toen vorige week de up-date per ongeluk te zien was. Facebook legde daarom haar eigen netwerk een aantal minuten uit de lucht.

Lay-Out

Zowel op de persoonlijke als op de bedrijfsprofielen zullen er een aantal verandering komen. Het ziet er naar uit dat foto’s een belangrijke rol gaan spelen op Facebook. Ook de navigatie verschuift. Zo zaten eerst de navigatietabs bovenaan de pagina, nu zal dat aan de linkerkant zijn.  Er komt een nieuwe tab “Memories”. Op deze pagina kun je de geschiedenis bekijken van de profielen (foto’s, vrienden, updates etc.)

Meer advertenties

Facebook moet natuurlijk geld blijven verdienen dus komt er een extra advertentieposite bij. Waren het eerst vier, nu wordt het verhoogd naar vijf posities. Doordat er meer advertentiepostites bijkomen, is de verwachting dat de kosten voor de advertenties  iets omlaag gaan. Je weet het maar nooit. Google Adwords wordt ook steeds duurder.

Aanval op Google

Het ziet er naar uit dat Facebook een aanval gaat doen op Google. Met het vertonen van display advertenties met een sociale context gaat Facebook de stijdt aan met Google. Google heeft nog steeds moeite met social media. Facebook daarentegen heeft dat niet en probeert via display advertising op andere website een marktaandeel te bemachtigen voor display advertising.

Facebook Places

Ook op de location based markt wil Facebook groeien. Met Facebook places kun je net als bij foursquare inchecken. Voor zover geen verschillen. Een verschil kan zijn, is dat bedrijven location based kan adverteren. Zo kan bijvoorbeeld Starbucks iedereen korting geven die op Schiphol is. In Amerika is dit al een tijd actief, maar het moet nog uitrollen naar Europa.

Het is nu afwachten wanneer de up-date van Facebook live gaat. Via: Marketingfacts