Hoe ziet een social media SWOT eruit?

Social media is een zeer interessant kanaal om je klanten of volgers informatie te geven. Maar zoals bij alle andere marketing kanalen heeft ook social media een SWOT. De afgelopen weken is op Frankwatching de social media SWOT uitgelegd. Hieronder volgt een korte uitleg van de social media Swot. De uitgebreide versie van de social media SWOT vindt je op Frankwatching en is gemaakt door Arnout de Vries.

Sterktes

De kracht van sociale media zit hem vooral in dat sociale media laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk is. Iedereen kan jou via social media vinden, maar jij ook anderen. Voor de rest is social media direct en dus ook persoonlijk. Je kan met iedereen een dialoog aangaan, dus ook met je potentiële klanten.

Zwaktes

De zwaktes van social media komen deels overheen met de sterktes. De transparantheid en de toegangsdrempel kunnen ook voor een zwakte zorgen. Daarnaast bevindt social media nog in de kinderschoenen. Het is ook moeilijk in te schatten wat sociale media voor toegevoegde waarde heeft voor het bedrijf.

Kansen

Met sociale media kan je grote en nieuwe doelgroepen bereiken. Door de snelheid van sociale media bereik je snel nieuwe klanten. De beïnvloeding ligt nu niet meer centraal bij een aantal bedrijven of mensen, maar via sociale media kan iedereen zijn mening en kennis verspreiden.

Bedreigingen

De belangrijkste bedreigingen van sociale media zijn: miscommunicatie, chaos en geen controle. Er moet een duidelijk plan komen wat je met social media wilt bereiken. Bij veel bedrijven stopt social media na een aantal maanden, omdat ze geen resultaat zien.

Hierboven heb ik de SWOT analyse kort samengevat. Wil je de uitgebreide SWOT analyse hebben, gaan dan naar het artikel van Arnoud de vries die hij op Frankwatching heeft geschreven.