Infographic: Social Media Monitor Nederland

Groei-van-sociale-pr-nederland
Afgelopen week werd in Amsterdam voor de zevende keer het jaarlijkse Social Media Monitor gepresenteerd. Tijdens dit evenement wordt ook de top 3 van bedrijven bekent gemaakt die social media het beste implementeren. Dit jaar was ING de grote winnaar gevolgd door Coolblue en WNF. Tijdens dit evenement komen we ook weer nieuwe data te weten over social media en hiervan is een infographic gemaakt.

Meer voor pr doeleinden en minder voor verkoop

Social media wordt nog steeds voor marketing doeleinden gebruikt. Maar ten opzichte van de vorige monitor zien we dat social media ook steeds vaker voor pr doeleinden wordt gebruikt. Daar tegen over staat dat social media minder wordt gebruik voor verkoopdoeleinden. Dit vind ik een belangrijke ontwikkeling. Ik ben namelijk van mening dat social media niet een direct verkoopkanaal is, maar meer richting service en dialoog moet gaan.

Meer gebruik van social media kanalen

Van de ondervraagde gebruikte iedereen Facebook. Daarnaast zien we ook ook een continue stijging van het inzetten van Youtube. Youtube wordt in mijn ogen voor zowel voor social media gebruikt als voor seo gebruikt. Daarnaast zien we dat de nieuwe social kanalen Pinterest en Instagram worden omarmt door de bedrijven en ook worden ingezet.

Infographic-social-media-monitor-nederland-2014