Koppel NOOIT alle sociale media aan elkaar

Dat is lekker makkelijk al je sociale media kanalen aan elkaar koppelen. Het scheelt je natuurlijk heel veel tijd en iedereen is toch hetzelfde? NOT!!!! Een krant en een folder is ook niet hetzelfde, maar waarom doen bedrijven/personen dit wel met social media. Niet iedereen is hetzelfde en dit geldt dus ook bij social media. Ik zal je 4 redenen geven waarom je social media niet allemaal aan elkaar moet koppelen.

1. Doelgroepen verschillen

Net zoals bij de offline marketing heb je speciale doelgroepen die ergens actief zijn. Dit geld natuurlijk ook op sociale media. LinkedIn is bijvoorbeeld zeer geschikt voor zakelijke gerichte berichten. Zij hebben er niks aan als je iets laat zien wat je op zaterdagavond met je vrienden uitspookt.

2. Tekstueel is het anders

Je ziet veel mensen hun twitter account koppelen met Facebook. Waarom zou je op Facebook je bericht beperken tot 140 tekens? Ik heb ook geen idee. Op Facebook kan je bijvoorbeeld veel meer informatie kwijt. Misschien is het textueel ook anders als je iets op LinkedIn platst of iets op Hyves.

3. Inhoud is anders

Wat je communiceert is ook anders per kanaal. Je ziet bij Twitter dus vast aan je 140 tekens en dit moet je dus slim oplossen. De benadering naar je volgers kan ook anders zijn, formeel of informeel. Potentiële volgers kijken naar jou eerdere tweets en updates en verachten dit dan.

4. Frequentie

De frequentie is ook totaal anders. Bijvoorbeeld op Twitter zijn een aantal tweets per dag geen probleem. Maar als je op Facebook een aantal updates per dag doet, wordt dit gelijk gezien als spam. Voor bedrijven is het normaal om 1 keer per dag iets achter laten op Facebook.