Social media en bedrijven, nog geen relatie

Social media is nu al een tijdje onder ons. Iedereen is er wel in aanraking mee gekomen en vele gebruiken het ook. Maar tussen gebruiken en gebruiken zit nog een groot verschil.

Facebook, Hyves, Twitter, Digg, Flickr, Wiki’s noemt het maar op, dit zijn de dagelijkse sites die belangrijk zijn voor een social media strategie van een bedrijf. De eerste drie social media kanalen zullen de meeste bedrijven wel kennen, maar zoals je op de afbeelding ziet zijn er nog meer mogelijkheden waar velen nog nooit van hebben gehoord. En dit geldt ook voor de bedrijven.

De bedrijven zijn veelal gericht op een klein onderdeel van het totale social media platform. De bedrijven zijn vooral gericht op de social networks en de microblogs. Een enkel bedrijf heeft een Wiki, houdt een blog of heetft een You Tube en/of Flickr account. Het word al uitzonderlijk bij social gaming waar zeer weinig bedrijven deze social media toepassen.

Een belangrijk aspect is natuurlijk dat het allemaal nog vrij nieuw is. Ik geef toe in 2008 hoorde ik net iets van Twitter, daarnaast heb ik een Hyves account waar ik vrij weinig mee deed en blogs zag ik toen ongeveer voor het eerst. En dit is natuurlijk de kunst van een bedrijf om zich te onderscheiden met de concurrenten. Bedrijven zoals Bol.com hebben met deze strategie veel bekendheid verworven, maar belangrijker nog: klanten!

En natuurlijk is er ook een verschil tussen Twitter en Twitteren. Het is allemaal leuk en aardig om een Twitter account (of iets anders) te hebben, maar gebruik het dan ook! Je koopt toch ook geen televisie om hem niet te gebruiken? De tijd is nu gekomen om te communiceren met de klant en niet om alsmaar informatie naar de consument te spuwen.

Bedrijven zijn gek op als het gaat om strategieën te maken en cijfertjes, maar bij social media is dat niet. Bedrijven kijken de kat uit de boom, experimenteren wat en zijn dan weer weg, omdat het niks oplevert. Het is net als bij een product die je op de markt bent. Na drie afwijzingen van bedrijven stop je ook niet, maar ga je gewoon door.

Veel bedrijven hebben nog een grote inhaalslag te maken op het gebied van social media. Oftewel social media wordt de komende jaren booming business. Afbeelding: via