Social media gebruik groeit in Europa

De Europeanen gaan steeds vaker online. Dit blijk uit een onderzoek van ComScore. Er werd een onderzoek gedaan naar het social media gebruik in Europa en per land. De Europeanen zijn gemiddeld 1 dag per maand online, oftewel 48 minuten per dag op social media. Nederlanders zijn het vaakst op social media, ruim 31 uur per maand dus 1 uur per dag.

MSN wordt minder gebruikt, social media steeds vaker

Het gebruik van social media is in 2010 verder gegroeid. De instant messenger services worden steeds minder gebruikt. De tijd dat men aan MSN besteed, is in 2010 met ruim 8% gedaald ten opzichte van 2009. Het delen van bestanden groeit daarentegen heel sterk. De penetratiegraad van social media is 84,4% en dit is een stijging van 10,9%. De penetratiegraad van social media in Nederland is blijven steken op 85,1%.

Facebook domineert in Europa behalve in Polen, Nederland en Rusland

Facebook domineert de social media in Europa. In bijna alle Europese landen heeft Facebook meer dan 50% marktaandeel. In Nederland heeft Facebook concurrentie van Hyves, in Polen van Nasza-klase.pl en in Rusland van Vkontakte, Odnoklassniki en Mail.ru. Dit wil niet zeggen dat Facebook alsnog de grootste wordt in deze landen.

Sterke groei in online video

Online video heeft een sterke groei gemaakt in 2010. Van de Europeanen bekijkt 47,4 online video op het internet. Dit is een groei van 7,5%. In de 5 grootste Europese landen (EU5), Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië en Spanje, wordt er gemiddeld 14,8 uur per maand naar online video gekeken. Het meeste wordt er in in de Westerse landen gekeken ongeveer 17 uur. In Europa wordt er ook steeds vaker naar langere films online gekeken.

Later in de week meer cijfers over social media gebruik in Nederland, doelgroepen en mobiel gebruik.