• Home »
  • Analytics »
  • Social media marketing en analytics nog lang niet geïntegreerd bij bedrijven

Social media marketing en analytics nog lang niet geïntegreerd bij bedrijven

Social media bestaat nu al een aantal jaren, maar bedrijven zijn echte slow starters op dit gebied. Uit een onderzoek van Harvard Business Review en SAS onder Amerikaanse bedrijven blijkt dat iedere afdeling van het bedrijf nog te weinig aan social media doet. Alleen de afdelingen marketing (33%) en PR (27%) zijn actief met social media. De customer servise (10%) en de sales (7%) lopen ver achter. Zij moeten vooral gebruik gaan maken van social media, omdat zij direct contact kunnen leggen met de klant voor vragen ed.

Het is natuurlijk leuk dat bedrijven social media gebruiken, maar analyseren zij ook? Om de ROI te meten van social media marketing zijn een aantal analytics programma’s. Van de bedrijven die analytics gebruiken zijn 46% effectieve gebruikers. Maar de meeste bedrijven gebruiken nog geen analytics tool. Dit is natuurlijk een must als je met social media gaat beginnen. Iedere marketeer wilt toch weten of zijn marketing werkt?

De verwachting uit het onderzoek is dat bedrijven in 2001 meer spenderen aan social media. Het komende jaar verwacht ik dat steeds meer bedrijven een aparte social media analytics tool gaan gebruiken naast Google Analytics, Omniture, OneStat ed. Via: Emarketer.com