Social media modellen

Met de komst van social media is er ook een groei gekomen van het aantal social media modellen. Hoe moeten bedrijven social media inzettten om uiteindelijk een postieve ROI te verkrijgen? Ik schreef al eerder een aantal punten waarom een social media strategie bij sommige bedrijven fout gaat. Voor de offline marketing waren er al duizenden modellen. Voor de online marketing komen steeds meer modellen uit. Hieronder zal ik een aantal social media modellen uit leggen die interessant zijn voor een social media strategie oor bedrijven. Via: socialmediamodellen.nl

Social Technographics

Het Social Technograpics model is ontwikkelt door Charlene Li en Josh Bernoff. Het model Social Technographics laat zien wat voor soort typen internetters er zijn. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk creators te krijgen voor je blog/website/webshop. Zij zorgen er uiteindelijk ervoor dat jouw informatie steeds verder vespreid wordt op het internet. Over het algemeen zal ongeveer 1% van je bezoeker een creator zijn. Oftewel 99% van je klanten

Social Media Funnel

De Scoial Media Funnel is ongeveer hetzelfde als het voorgaande model. Hier begin je bovenaan met je doelgroep. Van je totale doelgroep blijft er een x% over die een vriend/fan van je is. In het verlengde hiervan heb je de subsribers. Zij volgen jouw bedrijf d.m.w. een nieuwsbrief etc. Hierna krijg je de prospects. Tot nu toe heb je nog geen cent omzet behaald. Van je totale doelgroep blijf t nog maar een gering percentage over die uiteindelijk jouw klant is. En deze klanten kunnen uiteindelijk een loyalist of advocaat worden. Dit is ongeveer hetzelfde als een creator/conversationalist. Zij zorgen ervoor dat de informatie verder wordt verspreid.

POST model


Het POST model is gemaakt door Forrester Research. Het POST-model bestaat uit 4 onderdelen

  • People. Wat voor soort klanten en prospects heb je? Hoe gedragen zij zich online? Het Social Technographics model kan je hierbij helpen
  • Objectives. Wat zijn je doelen? Wil je naar de klant luisteren of wil je dat de klant jou meer naamsbekendheid genereert?
  • Strategy. Hoe wil je je relatie met klanten veranderen? Wat wil je er uit halen en welke richting wil je op?
  • Technologies. Welke applicaties wil je gebruiken? Met welke frequentie? Dit hangt samen met de keuzes die je in de eerste drie stappen maakt.

Social Strategy model

Het Social Strategy Model is ontwikkeld door Sjef Kerkhofs. Het Social Strategy Model zorgt ervoor dat je stap voor stap social media gaat toepassen in het bedrijf. Hieronder een korte uitleg per stap.

Stap 1: Probleem en aandachtspunt
Zoals altijd begin je ook bij een social media strategie eerst met een probleemstelling of aandachtspunt.

Stap 2: Doelgroep en doelstelling
De online doelgroep kan anders zijn dan de offline doelgroep. Daarnaast moet je ook een doelstelling formuleren. Belangrijk notitie hierbij is dat social media een middel is en geen doel!

Stap 3: Online gedrag doelgroep
Net zoals bij je offline doelgroep is het belangrijk te weten te komen wie en wat je online doelgroep is. Probeer dit te achterhalen via bestaande onderzoeken of voer zelf een onderzoek uit.

Het uitstapmoment
Dit is een belangrijk moment. Misschien kom je tot de conclusie dat social media toch niet voor jouw bedrijf is. Je kan dan nu uitstappen voordat er grotere investeringen volgen.

Stap 4: Strategisch kader
Binnen het strategisch /creatief kader som je alle eerdere stappen in structurele vorm op en wordt de strategische richting / het creatief plan vormgegeven.

Stap 5: Integratie marktbewerking
Het is cruciaal dat de social media inspanningen goed gecombineerd en geïntegreerd worden met bestaande marketingactiviteiten. Dit zorgt voor een aanvullend en versterkend effect.

Stap 6: Mediaplan & kanaalkeuze
Pas op dit moment in het model wordt de schakeling gemaakt naar daadwerkelijke Social Media kanalen en media inzet. Techniek komt dus duidelijk ná onderzoek en strategie, maar is wel van groot belang voor de verdere uitvoering.

Stap 7: Projectmanagement
Social Marketing strategie is een intensief en relatief nieuw proces voor een organisatie. Het is daarom nog belangrijker een goede projectmanager aan te stellen dan bij veel andere implementatieprocessen.

Stap 8: Activeren en meten
Een Social Media strategie eindigt niet bij het opzetten van een plan en het ontwikkelen van eventuele sites/communities. Dit is pas het begin. Het meten van de resultaten en activeren van de inspanningen middels communitymanagement zijn onmisbare factoren.

Als je al die stappen hebt doorlopen begint het proces weer van voren af aan. Een strategie is nooit af en je moet altijd alles evalueren en bijsturen.