Veel gemaakte fouten in social media strategie

Veel bedrijven willen social media toepassen als marketingstrategie. Social media is een ideale manier om te communiceren met je doelgroep. De oude marketing wetten zijn hier niet van toepassing en dat is voor sommige bedrijven lastig om te begrijpen. Met social media moet je op een ander manier je doelgroep te bereiken. Hierdoor gaat de social media strategie bij veel bedrijven al naar een paar maanden de prullenbak in. Wat zijn nu de veelgemaakte fouten bij een social media strategie. Hieronder beschrijf ik een aantal fouten die leiden tot het stoppen van social media.

Slechte voorbereiding

Veel bedijven beginnen met social media voordat ze de verschillende kanalen hebben gekeken. Ze nemen (bijna) geen moeite om alle social mediakanalen onder de loep te nemen om te bekijken of het iets is voor het bedrijf. Sommige bedrijven doen zelfs geen onderzoek waar hun doelgroep zit. Zij doen dit wel bij offline marketing en waarom dan niet bij online marketing? Een goede voorbereiding is al het halve werk, dat heb ik altijd geleerd.

Te snel stoppen

De bedrijven stoppen veel te snel mun hun social media strategie. De bedrijven nemen bijvoorbeeld een twitteraccount, plaatsen wat berichten en een paar maanden later stoppen ze alweer. Ze zeggen dan dat ze het nut er niet van inzien en dat er weinig tot geen omzet vandaan komt. Social media heeft tijd nodig om te ontwikkelen. Je moet een relatie ontwikkelen met je doelgroep. Dit is precies hetzelfde als bij offline marketing. Hoe beter de relatie des te hoger de omzet wordt.

Eenrichtingsverkeer

Een veel gemaakte fout van bedrijven is dat ze alleen maar informatie over hun bedrijf communiceren. Oftewel berichten plaatsen dat er nieuwe producten zijn of aanbiedingen. Dit kan geen probleem zijn, maar als je jouw doelgroep hier alleen over informeert zien ze dit als spam.

Geen tijd

Tja, wat moet ik hier nu opzeggen. Hoe kun je nu iets beginnen als je er geen tijd voor hebt. Waarschijnlijk denken de bedrijven te gemakkelijk over social media “dat doen we wel even” of  “neem jij dit maar als taak erbij”. Er wordt te weinig tijd gereserveerd voor social media strategie.

Het belangrijkste om een social media strategie toe te passen is doorzettingsvermogen. Net zoals bij de oude marketing bereik je pas resultaat na maanden of zelfs jaren. Bij een social media strategie is dit niet anders. Foto: via